Proton X70 – kenapa nama itu dipilih, apa maksudnya?

Proton X70 – kenapa nama itu dipilih, apa maksudnya?

Nama untuk SUV pertama Proton akhirnya telah diumumkan, dan ia akan dikenali secara rasmi sebagai X70. Pastinya ramai yang tertanya kenapa dan bagaimana nama itu dipilih, kerana ia adalah berbeza dengan cara Proton memberi nama kepada modelnya sebelum ini.

Jika anda ingat, April lalu Proton telah memulakan satu undian khas secara atas talian yang dibuka kepada umum untuk menentukan nama SUV Proton ini. Pilihan yang diberi adalah Proton X7, PX7, X70, atau X700. Cadangan nama terkenal yang berlegar di laman sosial iaitu ‘Bayu’ walaubagaimanapun tidak termasuk dalam senarai.

Undian itu kini sudah berakhir dan dengan penyertaan lebih 89,900 orang, nama yang mendapat undian paling ramai adalah X70 dengan hampir 60% peserta memilih nama tersebut. Proton juga telah memilih lima orang peserta bertuah yang terlibat dalam undian ini untuk menerima hadiah bernilai lebih RM100,000.

Proton X70 – kenapa nama itu dipilih, apa maksudnya?

Menurut ketua pegawai eksekutif Proton Edar, Abdul Rashid Musa, nama X70 ini akan memudahkan Proton untuk menjual model tersebut di negara ASEAN lain tanpa adanya batasan bahasa. Huruf X tersebut sinonim dengan kenderaan jenis crossover ataupun SUV, manakala 70 pula menggambarkan saiz atau kelas bagi segmen SUV tersebut.

Ketua pegawai eksekutif Proton, Li Chunrong pula memberitahu nama X70 ini dipilih kerana ia lebih ringkas dan mahukan orang ramai lebih memberi tumpuan kepada jenama Proton itu sendiri dan bukannya pada model itu secara khusus sahaja.

X70 adalah model Proton pertama yang menggunakan sistem angka dan abjad, dan ia akan diteruskan untuk model Proton yang berikutnya. Mungkinkah ini akan menjadi penamat bagi nama-nama unik model Proton seperti Saga, Persona, Perdana, Waja dan lain-lain? Itu kami belum tahu. Apa pula pendapat anda?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

  • Hossen on Sep 09, 2018 at 8:47 am

    X70 adalah model Proton pertama yang menggunakan sistem angka dan abjad, Gen2?

    Like or Dislike: Thumb up 3 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required