SUV pertama Proton dari Geely Boyue – undian nama oleh netizen diperlukan, ‘Bayu’ tiada dalam senarai

SUV pertama Proton dari Geely  Boyue – undian nama oleh netizen diperlukan, ‘Bayu’ tiada dalam senarai

Debaran menanti ketibaan model SUV pertama dari Proton kini kian terasa apabila pengeluar automotif nasional berkenaan mengumumkan mereka memerlukan undian dari orang awam untuk nama yang bakal diberikan bagi model pertama yang dihasilkan bersama rakan strategiknya dari China iaitu Geely.

Mereka yang berminat untuk membuat undian berkenaan boleh melakukannya pada laman khas yang direka pada PAUTAN INI. Walau bagaimanapun, nama ‘Bayu‘ yang tersebar sebelum ini nampaknya langsung tidak tersenarai, dan netizen hanya boleh memilih antara empat nama yang terdiri dari Proton X7, PX7, X70, atau X700.

Menurut berberapa laporan dan juga kenyataan dari Proton sendiri, SUV tersebut akan membuat kemunculan sulungnya pada akhir tahun ini. Ia akan diasaskan dari SUV Geely Bouye (atau Geely Emgrand X7 pada berberapa pasaran luar China), yang di prebiu buat pertama kali dalam bentuk pemanduan sebelah kiri pada Jun tahun lalu.

Kelibat Boyue yang diuji oleh Proton di atas jalan raya Malaysia sudahpun kelihatan berberapa kali, namun ia masih lagi dalam bentuk pemanduan sebelah kiri. Spesifikasi sebenar model yang akan dihasilkan oleh Proton ini juga masih belum diumumkan. Gambar versi pemanduan sebelah kanan SUV berkenaan juga telah tersebar sebelum ini, tetapi jika diperhatikan, ia hanyalah imej palsu yang telah di edit.

Boyue merupakan sebuah SUV yang direka oleh bekas pereka Volvo, Peter Horbury. Ia merupakan SUV segmen-C dengan bentangan lima-tempat duduk, berukuran 4.5 meter panjang.

Untuk pasaran China, Boyue dijana dengan berberapa pilihan enjin termasuk 2.4 liter NA berkuasa 162 hp/210 Nm dan juga versi 1.8 liter turbo berkuasa 163 hp/250 Nm. Enjin-enjin tersebut dipadankan dengan sama ada transmisi enam-kelajuan manual atau automatik, bergantung pada pilihan enjin.

Model pasaran China juga diberikan pelbagai ciri menarik antaranya skrin sesentuh lapan-inci dengan sokongan Apple CarPlay/Android Auto dan juga kelengkapan keselamatan aktif seperti amaran keluar lorong serta cruise control adaptif. Wakil kami telah pun menguji SUV ini di China tahun lalu, dan anda boleh baca ulasannya DI SINI.

GALERI: Geely Boyue facelift 2018 pasaran China

GALERI: Penampilan sulung Geely Boyue di Malaysia 2017

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

 

Add a comment

required

required