BMW tunjukkan R1200GS autonomous serta pelbagai teknologi terkini lain untuk motosikal di Perancis

BMW tunjukkan R1200GS autonomous serta pelbagai teknologi terkini lain untuk motosikal di Perancis

Sistem autonomous bukan sahaja rancak dibangunkan untuk kereta malah juga motosikal. Semasa hari teknologi yang dianjurkan, BMW Motorrad telah memperkenalkan sebuah R1200GS yang boleh bergerak sendiri, dan ini adalah motosikal BMW pertama yang mempunyai kebolehan autonomous.

Kemampuan motosikal ini ditunjukkan depan wakil media di litar ujian BMW di Miramas, Perancis, dan ia boleh memulakan pergerakan, memecut, mengambil selekoh mengikut laluan litar dan kesudahannya berhenti sendiri. Anda boleh melihatnya melalui video di bawah.

R1200GS autonomous ini adalah satu prototaip yang dibangunkan oleh jurutera yang bernama Stefan Hans bersama pasukan beliau, namun menurut BMW mereka tidak mensasarkan penghasilan sebuah motosikal yang boleh bergerak sendiri sepenuhnya.

BMW tunjukkan R1200GS autonomous serta pelbagai teknologi terkini lain untuk motosikal di Perancis

Sebaliknya, ini adalah satu projek untuk mengumpul pengetahuan tambahan berkenaan dinamik pemanduan dan mengesan situasi bahaya lebih awal, seterusnya menyediakan penunggang dengan sistem keselamatan yang bersesuaian. Antara contoh yang diberi adalah apabila menghampiri persimpangan atau membrek secara mengejut. Ia juga bertindak sebagai platform pembangunan untuk menjadikan motosikal lebih selamat, selesa dan memuaskan.

Selain motosikal autonomous ini, BMW turut menunjukkan beberapa teknologi terkini lain untuk motosikal seperti rangka motosikal yang dicetak secara 3D, lampu membelok dan lampu utama jenis laser. Ini sekaligus memberitahu kepada umum BMW sentiasa mempunyai kemampuan teknologi dan kecemerlangan dalam bidang ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required