Mazda CX-5 2019 akan dapat enjin 2.5 liter turbo baru?

Mazda CX-5 2019 akan dapat enjin 2.5 liter turbo baru?

Mazda mendedahkan model CX-5 generasi kedua ketika Los Angeles Auto Show 2016 dulu, dan kelihatannya seperti model terbabit akan menerima kemaskini penting bagi model tahun 2019. Ini termasuk penggunaan enjin 2.5 liter empat-silinder yang ketika ini hanya ditawarkan bagi model Mazda 6 dan CX-9.

Di dalam satu post di Reddit, seorang daripada ahli forum terbabit mendakwa ditunjukkan senarai kemaskini bagi model 2019 itu ketika beliau berkunjung ke sebuah pengedar Mazda di Kanada. Enjin SkuActiv-G T pada model Mazda 6 sedan menghasilkan 250 hp dan 420 Nm, tetapi tidak dinyatakan sama ada angka janaan akan sama bagi model SUV itu nanti.

Apa pun, ia sepatutnya akan lebih tinggi berbanding kuasa dari enjin 2.5 liter SkyActive-G NA, yang hadir dengan 192 hp dan 257 Nm. Transmisi automatik enam kelajuan kemungkinan akan digunakan. Di Kanada, model paling asas dikatakan akan turut datang dengan kotak gear manual enam-kelajuan.

Tapi untuk Malaysia, enjin baru ini mungkin tidak ditawarkan; model Mazda 6 versi facelift sebelum ini pun tidak didatangkan dengan pilihan enjin berkenaan untuk pasaran tempatan ketika dilancarkan Ogos lalu.

Mazda CX-5 2019 akan dapat enjin 2.5 liter turbo baru?

Dokumen itu juga menunjukkan model itu nanti turut dilengkapi dengan G-Vectoring Control Plus (GVC+). Bagi CX-5, sistem G-Vectoring Control (GVC) yang standard akan memberikan mempelbagaikan tork enjin sebagai maklumbalas kepada input stereng, membolehkannya mengawal secara tidak ketara daya lateral dan longitud untuk memberikan pergerakan kenderaan yang lebih selesa.

Selain itu, CX-5 yang diperbaharui itu nanti didakwa akan menerima sentuhan penggayaan baru, dengan rim 17 atau 19-inci, kluster instrumen yang direka semula, dengan turut menempatkan paparan skrin tujuh-inci, cermin sisi lipatan automatik dan keselesaan tempat duduk belakang yang dengan diberikan rekaan baru.

Kemaskini kelengkapan antaranya dijangka akan melibatkan tempat duduk depan dengan liang udara, servis radio satelit serta sambungan Apple CarPlay dan Android Auto bagi sistem infotainmen MZD – semua ini tentunya berbeza-beza dan bergantung kepada pasaran mana ia akan dijual.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required