Mazda MX-5 generasi NA pertama siap direstorasi oleh Mazda – kunci kini diserah semula kepada pemilik

Mazda MX-5 generasi NA pertama siap direstorasi oleh Mazda – kunci kini diserah semula kepada pemilik

Ogos tahun lalu, Mazda telah mengumumkan program restorasi kilangnya terhadap model roadster Miata MX-5 (dikenali juga sebagai Eunos roadster dengan kod casis NA). Program tersebut mendapat sambutan hangat apabila menerima lebih dari 600 permohonan pada penghujung 2017 dari pemilik-pemilik model berkenaan yang kini ada yang telah mencecah 28 tahun.

12 September lalu, secara rasminya kereta pertama dalam program tersebut telah siap direstorasi sepenuhnya. Kereta tersebut adalah milik seorang pesara peladang tomato, Keiji Nishimoto dari Hiroshima. Satu majlis penyerahan kunci telah dibuat bagi meraikan kejayaan pertama berkenaan, dalam masa yang sama meraikan pemilik bertuah tersebut.

MX-5 generasi pertama milik Nishimoto berkenaan adalah model edisi terhad yang diproduksi pada tahun 1997, menampilkan pelbagai ciri standard istimewa seperti roda stereng dan tombol penukar gear dari Nardi. Menurut Nishimoto, dia ternampak pengumuman dari Mazda tahun lalu dalam suratkhabar dan kemudian terus membuat permohonan. Kerja-kerja restorasi kereta ini walau bagaimanapun hanya bermula pada Jun 2018 dan siap lebih kurang tiga bulan selepas itu.

Nishimoto sebenarnya agak terkejut kerana dipilih sebagai orang pertama yang diterima dalam program ini. Dan dalam majlis penyerahan kunci tersebut, dia turut di bawa untuk melihat fasiliti yang digunakan untuk kerja-kerja restorasi berkenaan.

Menurutnya lagi, kereta ini dibeli 26 tahun lalu, dan telah membawa dia dan isteri, Norimi, ke serata Jepun. “Saya telah membuat memori terbaik yang pernah saya ada,” jelas Nishimoto.

Apabila ditanya apa yang akan dibuat terhadap MX-5 berkenaan setelah menerima proses restorasi lengkap ini, Nishimoto menjawab “saya bercadang untuk memandunya bagi tempoh 25 tahun lagi.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required