Jualan Proton turun kepada 4,524 unit bagi September

Jualan Proton turun kepada 4,524 unit bagi September

Selepas mencapai rekod jualan sebanyak 9,501 unit bagi bulan Ogos, pencapaian jualan bulan September bagi Proton menurun kepada 4,524 unit. Pengenalan SST selepas tempoh cuti cukai selama tiga bulan sebelum itu menjadi antara sebab utama penurunan ini.

Walaupun jualannya berkurang, Proton mendedahkan anggaran pegangan pasaran (peratusan dari jumlah keseluruhan industri) telah meningkat kepada 15%. Syarikat itu juga memaklumkan, jualan bagi tempoh sama berbanding tahun lalu naik 1%, sementara pegangan pasaran meningkat sebanyak 4% dari 2017.

“Kami meramalkan kesusutan TIV bagi bulan September disebabkan pelaksanaan GST sifar pada tiga bulan sebelum ini yang telah mewujudkan peningkatan jualan yang luar biasa dalam pasaran. Selepas pengenalan semula SST, pembeli kembali kepada corak pembelian kebiasaannya tetapi terdapat pembetulan dalam jangka masa pendek.

“Proton membuat keputusan untuk meminimakan impak dengan menyerap SST dan keputusan itu telah memanfaatkan kami berikutan keseluruhan jumlah jualan bertambah ke peringkat yang lebih tinggi setakat ini,” kata Abdul Rashid Musa, Ketua Pegawai Eksekutif Proton Edar.

Jualan Proton turun kepada 4,524 unit bagi September

Pelanggan Proton boleh menikmati tawaran harga tanpa SST untuk semua kereta Proton kerana Syarikat memutuskan untuk melanjutkan tempoh penyerapan SST bagi semua kereta bagi tempoh sebulan lagi. Terdapat juga tambahan promosi iaitu rebat untuk model terpilih.

“Kami berterima kasih kepada kerajaan kerana memperkenalkan SST. Disebabkan itu, semua harga kenderaan Proton menjadi lebih rendah. Syarikat juga telah memutuskan untuk melanjutkan tawaran harga tanpa SST bagi tempoh sebulan lagi kerana kami ingin menawarkan penjimatan kepada pelanggan.

“Di samping itu, kami juga mahu menarik pembeli berpotensi dengan tawaran rebat sehingga RM3,000 untuk model terpilih. Pada akhirnya, matlamat kami adalah mengekalkan tahap jualan yang konsisten. Kami juga akan menambah model Proton X70 ke rangkaian kami pada penghujung 2018,” tambah Abdul Rashid.

Dalam perkembangan lain, Proton turut mengumumkan akan menyerahkan sejumlah RM220,370 kepada Tabung Harapan Malaysia, sebagai tambahan kepada RM61,730 yang diserahkan sebelum ini – menjadikan jumlah keseluruhan RM282,100. “Proton sebelum ini telah menyatakan komitmen untuk menyumbang RM10 daripada setiap kereta yang terjual kepada Tabung Harapan bermula sejak Jun lalu hingga penghujung 2018,” ujar Rashid lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • Muhammad arshad bin mustapaha on Oct 15, 2018 at 8:58 pm

    Bijak.. meningkatkan jualan dgn meningkatkan harga kereta import (perlaksanaan cukai etc).. mereka yg kekurangan bajet dan pilihan akan memilih anda sbg jentera.. bravo

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required