Volkswagen Passat NMS 2019 diperkenalkan di pasaran China – lebih besar, gaya seperti Arteon

Volkswagen Passat NMS 2019 diperkenalkan di pasaran China – lebih besar, gaya seperti Arteon

Selain dari Volkswagen Passat yang kita kenali pada pasaran Malaysia, VW sebenarnya ada memperkenalkan Passat NMS (New Midsize Sedan) yang direka dalam saiz berbeza dan hanya untuk pasaran tertentu seperti Amerika dan China. Model yang anda lihat ini adalah Passat NMS generasi kedua yang telah pun diperkenalkan di pasaran China, dan ia dibina oleh divisi kerjasama Volkswagen di sana iaitu SAIC-VW. Walaupun belum rasmi, model ini juga dikatakan sebagai prebiu untuk Passat pasaran Amerika generasi seterusnya.

Passat NMS baharu ini direka dengan dimensi 4,933 mm panjang, 1,836 mm lebar, 1,465 mm tinggi dan jarak roda 2,871 mm. Ini bermaksud, berbanding model sebelumnya, kereta ini adalah 61 mm lebih panjang, 2 mm lebih lebar, 7 mm lebih rendah manakala jarak rodanya pula 68 mm lebih jauh. Jadi, Passat ini mempunyai ruang kaki yang lebih luas pada bahagian belakang, sesuai dengan pasaran China yang banyak menghasilkan model-model jarak roda lebih jauh dari versi standard.

Model generasi baharu ini dibina berasaskan platform modular MQB VW Group baharu, yang secara asasnya menyebabkan saiz fizikalnya berubah. Penggayaannya turut mengalami evolusi di mana ia direka seakan model coupe empat pintu VW baharu iaitu Arteon. Elemen berkenaan boleh dilihat pada rupa gril hadapan, kluster lampu (hadapan dan belakang), serta kedudukan tulisan ‘Passat’ di belakang.

Namun bahagian dalaman, model NMS ini direka unik, berbeza dari Passat atau Arteon. Tiada lagi tingkat tengah yang bersepadu dengan liang penghawa dingin, sebaliknya bahagian tersebut hanya dihuni skrin infotaimen, manakala liang penghawa dingin diletak di bawah, hampir dengan panel kawalan.

Kelengkapan lain yang turut boleh ditemui dalam kabin model ini adalah panel instrumen digital bersaiz 10.2 inci, skrin sesentuh infotaimen bersaiz 9.2 inci, sistem lampu suasana dengan 10-warna, tempat duduk larasan berkuasa, bumbung panaromik, paparan head-up, upholsteri kulit, cruise control adaptif, amaran pelanggaran, fungsi Park Assist dan pelbagai lagi.

Volkswagen Passat NMS 2019 dijana oleh enjin petrol turbo 2.0 liter empat-silinder TSI yang dihasilkan dalam dua talaan berbeza iaitu 186 PS dan 220 PS, di mana kedua-duanya hanya ditawarkan dengan kotak gear klac berkembar automatik DSG tujuh-kelajuan. Versi janaan plug-in hybrid turut akan ditawarkan selepas ini, menggandingkan enjin 1.4 liter TSI bersama motor elektrik yang boleh menjana 211 PS/400 Nm secara keseluruhan, dengan bacaan ekonomi bahan api hanya 1.4 liter/100 km.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required