Peugeot 308 facelift dilancarkan di Malaysia – RM130k

Peugeot 308 facelift dilancarkan di Malaysia – RM130k

Bulan lalu kami telah menerima risalah jualan yang bocor bagi Peugeot 308 facelift dalam media sosial, dan sekarang, pengedar kenderaan jenama itu di Malaysia telah pun melancarkannya untuk pasaran. Kereta tersebut kini dipamerkan dalam dua versi iaitu THP dan GTi, tetapi apa yang anda lihat ini adalah versi THP.

Harga untuk model THP baru ini tidak lari jauh berbanding sebelum ini, iaitu RM129,888 termasuk insurans (model sebelum ini dijual pada RM132,888 termasuk insurans dan GST) dan datang bersama jaminan lima tahun atau 120,000 km serta bantuan Peugeot Assistance 24 jam selama tiga tahun.

Pada bahagian luar, antara perubahan model baru ini termasuk lencana singa yang diubah dari atas bonet kepada atas gril yang lebih tinggi dan tegak, serta bampar yang lebih sporty dengan bukaan udara yang lebih jelas. Unit lampu utama masih lagi menggunakan LED, tetapi lampu belakang yang mempunyai pencahayaan seperti tiga cakar menyala sepanjang masa. Rim masih lagi menggunakan rekaan Saphir 18 inci, tetapi mempunyai warna lebih gelap.

Masuk ke dalam, anda akan dapat melihat sistem infotainmen i-Cockpit dengan skrin sesentuh kapasitif (masih lagi berukuran 9.7 inci), dan sambungan Apple CarPlay, Android Auto dan MirrorLink. Untuk kelengkapan, model THP ini tidak mempunyai bumbung panoramik, fungsi mengurut pada tempat tempat duduk dan tempat duduk balutan Alcantara seperti model sebelum facelift, dan resolusi skrinnya juga lebih rendah.

Walaupun begitu, ia masih lagi mendapat sistem masuk tanpa kunci, butang pemula enjin, pengawal pendingin hawa dua zon, enam pembesar suara dan kamera undur. Pada aspek keselamatan pula, enam beg udara, ABS, EBD, BA, Stability Control dan Hill Start Assist datang secara standard, tetapi sistem brek autonomous dan Adaptive Cruise Control pada model sebelum ini tiada pada model facelift baru.

Di bawah bonet, enjin petrol empat silinder 1.6 liter THP turbo masih lagi dikekalkan, tetapi kuasanya ditingkatkan menjadi 167 PS pada 6,000 rpm (sebelum ini 152 PS). Tork pula masih lagi 240 Nm pada 1,400 rpm, bersama padanan transmisi automatik Aisin lapan kelajuan yang sama. Peugeot 308 THP kini sedang dipamerkan di pusat beli belah 1 Utama sehingga 28 Oktober.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required