SPYSHOT: Mercedes-AMG A35 sedan sedang diuji

SPYSHOT: Mercedes-AMG A35 sedan sedang diuji

Jika anda rasa hot-hatch Mercedes-AMG A 35 4Matic cukup berkuasa tetapi kurang dari segi praktikaliti, ini mungkin jawapannya – Mercedes kini sedang membina A 35 berasaskan model A-Class sedan V177. Model berkenaan kelak akan bersaing dengan model seperti Audi S3 dan diletakkan lebih tinggi dari A 250 sedan, manakala A 45 sedan juga dijangka bakal dihasilkan selepas ini.

Versi AMG sebenar ini, seperti model hatchbacknya menampilkan rupa yang lebih garang dari model sedan standard. Perubahan yang jelas adalah pada bahagian bampar belakangnya di mana versi berprestasi tinggi ini diberikan diffuser yang lebih agresif bersama liang udara sisi dan juga dua tip ekzos oval yang lebih besar.

Boleh dijangka, sistem mekanikal model sedan ini adalah hampir sama dengan hatchback A 35 4Matic – dijana enjin M260 2.0 liter empat-silinder petrol dengan pengecas turbo twin-scroll, yang berupaya menjana 306 hp dan tork maksima 400 Nm.

SPYSHOT: Mercedes-AMG A35 sedan sedang diuji

Bagi transmisi pula, kotak gear klac berkembar AMG Speedshift tujuh-kelajuan automatik dibekalkan, bersama sistem pacuan semua roda bervariasi 4Matic. Untuk rekod, model hatchback A 35 berupaya untuk memecut dari 0-100 km/j dalam masa 4.7 saat sebelum mencapai kelajuan maksima 250 km/j yang dihadkan secara elektronik – versi sedan nanti mungkin mempunyai prestasi yang hampir serupa.

Mercedes-AMG A 35 4Matic hatchabck juga menerima mod pemanduan AMG Dynamic Select (Comfort, Sport, Sport+, Individual dan Slippery), serta ciri lain seperti fungsi double-declutching pada mod Sport+ yang akan menghasilkan bunyi letupan pada ekzos menerusi pemasaan sistem nyalaan dan suntikan bahan api yang dilambatkan secara tepat. Pilihan sistem penyerap hentak adaptif turut ditawarkan.

Pada bahagian dalaman pula model tersebut diberikan pelbagai tingkat taraf AMG seperti roda stereng rata di bawah, kemasan-kemasan khas dan juga tempat duduk bucket dengan pilihan balutan kulit buatan Artico atau gentian mikro Dinamica bersama serlahan jahitan merah. Ia turut menerima dua skrin bersaiz 10.25-inci setiap satu untuk paparan instrumen dan juga sistem multimedia baharu dengan kawalan suara pintar Mercedes-Benz User Experience (MBUX), serta lampu suasana 64-warna.

GALERI: Mercedes-AMG A 35 4Matic Hatchback

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required