Toyota Hilux Invincible 50 – rai ulangtahun ke-50 tahun Hilux, dibina hanya 50 unit, untuk pasaran UK sahaja

Toyota Hilux Invincible 50 – rai ulangtahun ke-50 tahun Hilux, dibina hanya 50 unit, untuk pasaran UK sahaja

Sempena meraikan 50 tahun Toyota Hilux menerjah pelbagai permukaan jalan, Toyota menghasilkan model istimewa trak pikap berkenaan digelar Hilux Invincible 50. Diberikan pelbagai aksesori yang bukan sahaja lebih garang, malah meningkatkan kebolehan off-road, trak pikap ini sebenarnya hanya dipasarkan di UK dan dibina hanya sebanyak 50-unit oleh pakar kenderaan sedemikian dari Iceland iaitu Arctic Trucks (syarikat sama yang menghasilkan Hilux Polar Special untuk Top Gear).

Ubahsuai dari segi mekanikal ditumpukan pada sistem suspensi di mana Arctic Trucks telah memadankan suspensi dari Bilstein. Untuk itu, Hilux Invincible 50 ini mempunyai sudut approach dan berlepas yang lebih tinggi, manakala kelegaan tanahnya naik 40 mm di hadapan dan 20 mm di belakang. Ini membolehkan trak pikap berkenaan kini boleh meredah pelbagai laluan yang lebih lasak.

Menurut Toyota, walaupun suspensi trak pikap ini telah diubahsuai kearah prestasi pada laluan off-road, ia masih tidak mengganggu keselesaan dan juga prestasinya ketika dipandu pada permukaan jalan biasa.

Toyota Hilux Invincible 50 – rai ulangtahun ke-50 tahun Hilux, dibina hanya 50 unit, untuk pasaran UK sahaja

Suspensi yang bagus tidak berguna sekiranya masih menggunakan set rim dan tayar standard. Oleh itu, Hilux Invincible 50 ini diberikan rim aloi 16-inci berwarna hitam, dibaluti tayar all-terrain berprestasi tinggi BF Goodrich KO2 iaitu tayar yang sama dengan Ford Ranger Raptor, namun dengan saiz 265/75R16.

Dengan rupa yang kini lebih tinggi bersama set rim dan tayar yang lebih agresif, Hilux Invincible 50 ini turut diberikan pelbagai aksesori lain bagi melengkapkan rupanya. Pelindung pada keempat-empat ruang roda kini diberikan unit yang lebih lebar, manakala pada bahagian bed diberikan sports bar dua palang yang lengkap dengan plat ‘Invincible 50’ dan juga empat unit lampu sorot LED pada bahagian atas bagi membantu pencahayaan untuk memandu pada apa jua bentuk permukaan jalan.

Versi istimewa ini juga diberikan perincian-perincian Invincible 50 termasuk emblem pada bahagian bawah pintu hadapan dan pintu tailgate belakang, cop Invincible 50 pada setiap lampu sorot LED dan juga plak Invincible 50 bersama nombor produksi unik di belakang tuil penukar gear. Ia juga menerima mud flap Arctic Trucks, penderia parkir, bedliner Line-X yang lebih lasak, serta grafik ‘TOYOTA’ klasik pada pintu tailgate. Kesemua 50-unit Hilux istimewa ini diberikan warna badan hitam.

Toyota Hilux Invincible 50 masih dijana enjin sama dengan model standard iaitu enjin turbodiesel 1GD-FTV 2.4 liter yang mampu menjana 150 PS pada takat 3,400 rpm, dan tork maksima 400 Nm bermula 1,600 rpm dan 2,000 rpm. Enjin tersebut hanya ditawarkan dengan kotak gear automatik enam-kelajuan.

Model ini hadir dengan pakej keselamatan Toyota Safety Sense yang terdiri dari Sistem Pra-Pelanggaran, Amaran Keluar Lorong dan Bantuan Papan Tanda Jalan. Selain itu, Hilux Invincible 50 turut diberikan cruise control, sistem multmedia Toyota Touch 2 bersama navigasi GPS, penghawa dingin automatik dan juga sistem kunci pintar bersama suis penghidup enjin. Penghantaran akan bermula Disember ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required