Lexus ES, Mercedes A-Class, Hyundai Nexo, Mazda 6 terima 5-bintang dalam ujian pelanggaran Euro NCAP

Lexus ES, Mercedes A-Class, Hyundai Nexo, Mazda 6 terima 5-bintang dalam ujian pelanggaran Euro NCAP

Euro NCAP telah mengumumkan laporan keselamatan pelanggaran terkini, mendedahkan empat model yang menerima penarafan lima-bintang penuh. Ia adalah model Lexus ES, W177 Mercedes-Benz A-Class, Hyundai Nexo dan Mazda 6 yang dipertingkatkan. Markah ini mewakili penarafan tertinggi Euro NCAP yang dianugerahkan pada 2018.

A-Class jauh lebih impresif dengan markah keseluruhan 96% bagi pelindungan penumpang dewasa, di mana markah untuk penumpang kanak-kanak dan pejalan kaki/penunggang basikal masing-masing 91% dan 92%. Ujian bantuan keselamatan model terbabit menerima 72% – Euro NCAP menganggapnya bagi sistem bantuan kekal lorong bagi operasi ‘Adequate’ and ‘Marginal’. Walau bagaimana pun, model yang diuji adalah varian A 180 d – Euro NCAP masih belum mengagihkan keseluruhan julat dalam penarafan lima bintang itu.

Sementara, semua varian bagi Lexus ES, Hyundai Nexo dan Mazda 6 (termasuk sedan dan touring) turut menerima penarafan lima-bintang sepenuhnya. ES menerima 91% secara keseluruhan bagi pelindungan penumpang dewasa, 87% untuk penumpang kanak-kanak, 90% untuk pejalan kaki dan penunggang basikal, serta 77% untuk ujian bantuan keselamatan.

Hyundai Nexo pula menerima 94% bagi kategori pelindungan penumpang dewasa. EV sel bahan api hidrogen itu turut menerima markah keseluruhan sebanyak 87% bagi kategori penumpang kanak-kanak, 67% untuk kategori pejalan kaki dan penunggang basikal (disebabkan garisan bonet yang tinggi dan A-pillar yang curam) dan 77% untuk bantuan keselamatan kenderaan.

Terakhir, Mazda 6 menerima 95% untuk penumpang dewasa, 91% bagi penumpang kanak-kanak, 66% untuk pejalan kaki dan penunggang basikal (disebabkan sudut hujung bonet yang tajam) dan 73% bagi ujian bantuan keselamatan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required