Kawasaki H2 SX, Ninja 400 dan Z900RS Cafe Racer dipamer di Sepang, ada harga untuk pasaran Malaysia

Kawasaki H2 SX, Ninja 400 dan Z900RS Cafe Racer dipamer di Sepang, ada harga untuk pasaran Malaysia

Semasa hujung minggu perlumbaan MotoGP di Litar Sepang minggu lalu, kami sempat singgah di kawasan pameran Kawasaki Malaysia dan mendapati terdapat beberapa model baru yang kini sudah mempunyai harga untuk pasaran Malaysia.

Berada paling depan di kawasan pameran itu adalah model dengan penampilan klasik iaitu Z900RS, yang sebelum ini telah pun dilancarkan pada bulan Februari lalu. Walaubagaimanapun, terletak di antara model biasa dan SE Z900RS itu terdapat sebuah lagi versi berwarna hijau iaitu Z900RS Cafe Racer.

Harga yang terpampang berhampiran motosikal itu adalah RM72,372 tidak termasuk insurans, sekaligus menjadikan ia sekitar RM3,000 lebih mahal berbanding model Standard yang kini dijual pada harga RM69,319. Asas dua motosikal ini adalah sama tetapi seperti yang boleh dilihat versi Cafe Racer mempunyai fairing di hadapan, tempat duduk yang lebih berlekuk dan pemegang yang lebih rendah.

Kawasaki H2 SX, Ninja 400 dan Z900RS Cafe Racer dipamer di Sepang, ada harga untuk pasaran Malaysia

Masuk di tengah kawasan pameran, satu lagi model yang tidak dilancarkan secara rasmi lagi di Malaysia adalah H2 SX. Ini adalah versi touring bagi motosikal supercharge 998 cc Kawasaki tersebut dan harga yang diletakkan untuk pasaran Malaysia adalah RM136,900.

Walaupun motosikal berkenaan masih menggunakan enjin supercharge empat silinder 998 cc sama seperti H2 sebelum ini, ia dijadikan lebih “lembut” dengan penggunaan unit supercharger yang baru, dan kuasa kini menjadi 200 PS pada 11,000 rpm dan 137.3 Nm tork pada 9,500 rpm. Sebagai perbandingan dengan H2, enjin pada H2 SX adalah kurang 5 PS tetapi torknya lebih 4.2 Nm.

Dalam penawaran standard, H2 SX dilengkapi dengan unit pengira inertia (IMU), yang sekaligus dapat mengaktifkan KTRC (termasuk traction control dan wheel lift control), KIBS (termasuk pitching control dan corner braking control) dan Kawasaki Engine Brake Control, tetapi bagi model SE, ia mendapat tambahan KLCM (launch control).

Kawasaki H2 SX, Ninja 400 dan Z900RS Cafe Racer dipamer di Sepang, ada harga untuk pasaran Malaysia

Dalam barisan model Ninja yang ditawarkan oleh Kawasaki Malaysia sekarang, terdapat 13 model, bermula dari H2R sehinggalah Ninja 250, tapi Ninja 400 tidak termasuk dalam senarai. Walaubagaimanapun semasa di Sepang, Ninja 400 ini ada dipamerkan, siap dengan harga untuk pasaran Malaysia RM29,998 tidak termasuk insurans.

Ini adalah untuk model yang siap dengan brek ABS, dan spesifikasi lainnya adalah termasuk enjin dua silinder selari DOHC 399 cc berkuasa 39 PS dan 38 Nm, transmisi enam kelajuan, brek cakera 310 mm dengan angkup dua piston di hadapan, cakera 220 mm dan angkup dua piston di belakang, tangki bahan api 14 liter, berat 168 kg, fork teleskopik 41 mm dan monoshock di belakang.

GALERI: Kawasaki H2 SX


GALERI: Kawasaki Z900RS Cafe Racer


GALERI: Kawasaki Ninja 400

GALERI: Kawasaki Ninja 250 warna baru

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required