KLIMS18: Lexus ES250 baru dipertonton di Malaysia

KLIMS18: Lexus ES250 baru dipertonton di Malaysia

Lexus ada membawa beberapa model baru ke pameran Kuala Lumpur International Motor Show (KLIMS) 2018. Selain UX yang kelihatan seperti masih lambat untuk dilancarkan di pasaran kerana unit pameran itu masih menggunakan stereng sebelah kiri, satu lagi model iaitu ES 250 pula sudah dipamerkan dengan spesifikasi tempatan, yang membawa makna pelancarannya begitu hampir.

ES baru yang dipamerkan ini adalah model generasi ketujuh, yang diterapkan dengan rekaan lebih sporty. Ia dibina atas platform Global Architecture – K (GA-K), iaitu versi Lexus bagi platform Toyota New Global Architecture (TNGA) yang digunakan pada Toyota Camry dan Avalon. Disebabkan itu, ia mendapat manfaat seperti titik graviti yang lebih rendah.

Pada bahagian depan, gril spindle yang sudah menjadi tanda unik model ini telah dijadikan lebih agresif, dengan ada sirip di dalamnya. Lampu utama lebih nipis, garis tajam yang datang daripada gril serta garis badan lain yang lebih berlekuk menjadikan kereta ini lebih menyerlah, manakala A-pillar yang lebih ke belakang dan cermin belakang lebih condong menjadikannya lebih dinamik.

Pergi ke belakang, ES baru ini menggunakan lampu berbentuk L yang biasa bagi Lexus, serta roda belakang yang lebih lebar. Ia sekarang berukuran 4,975 mm panjang, 1,865 mm lebar dan 1,445 tinggi, yang bermakna 66 mm lebih panjang, 46 mm lebih lebar dan lima mm lebih rendah berbanding model sebelumnya. Jarak roda pula adalah 2,870 mm (+51 mm).

Di dalam, rekannya melihatkan banyak pengaruh daripada LS baru, seperti garis yang berlekuk dan panel paparan besar, 12.3 inci yang disambung dengan sistem Lexus Remote Touch. Unit yang dipamerkan ini turut dilengkapkan dengan lampu matrix LED, rim Resonator 18 inci, head-up display (dikatakan sebagai paling besar dalam kelasnya) serta panel instrumen tujuh inci. Cermin sisi masih lagi biasa, dan bukannya menggunakan kamera seperti pasaran Jepun.

Selain memberikan kedudukan lebih rendah, platform GA-K pada ES ini juga dikatakan memberi ia lebih karekter bersemangat, dengan suspensi belakang double wishbone, geometri keseluruhan yang dioptimakan dan sistem stereng kuasa elektrik yang dipasang pada steering rack. Penyerap pasif pada kenderaan ini juga menampilkan injap berayun ultra low-velocity (pertama di dunia) untuk memberi tindak balas kepada ketidaksempurnaan kecil permukaan jalan.

KLIMS18: Lexus ES250 baru dipertonton di Malaysia

Daripada aspek keselamatan, ES dilengkapi dengan pakej bantuan pemandu Lexus Safety System+, yang termasuk brek kecemasan autonomous Pre-Collision System, Dynamic Radar Cruise Control dengan Lane Tracing Assist (LTA) yang boleh membenarkan kenderaan untuk memecut, membrek dan kekal dalam laluan secara separa autonomous, Adaptive High Beam System (AHS), Road Sign Assist (RSA), Parking Support Brake System dan Panoramic View Monitor.

Kuasa pula datang daripada enjin empat silinder direct injection Dynamic Force 2.5 liter, yang dipadankan dengan transmisi automatik Direct Shift lapan kelajuan yang mampu menghasilkan kuasa 204 hp pada 6,600 rpm dan 243 Nm tork dari antara 4,000 hingga 5,000 rpm.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required