KLIMS18: Yamaha Y15ZR ubah suai gaya superbike

KLIMS18: Yamaha Y15ZR ubah suai gaya superbike

Dunia modifikasi motosikal di negara kita semakin berkembang dan kapcai juga tidak terkecuali. Ada yang sanggup menghabiskan puluhan ribu ringgit untuk mendapatkan kepuasan dan Yamaha Y15ZR yang kami temui di Kuala Lumpur International Motor Show (KLIMS) 2018 ini salah satu contohnya.

Kami percaya kos ubah suai sahaja sudah memakan belanja berkali ganda daripada harga motosikal itu sendiri kerana ia banyak menggunakan barangan daripada superbike. Bermula pada rim, unit 17 inci yang digunakan sebenarnya datang daripada BMW S1000RR, dan dibalut dengan tayar slick Pirelli bersaiz 120/70 di hadapan dan 200/60 di belakang.

Sudah tentu, bagi memuatkan tayar yang besar ini, suspensi juga perlu diubah suai, dan pembina motosikal ini yang menggelarkan diri mereka sebagai Geng Tayar Besar telah menggunakan fork daripada Kawasaki ZX-10R di hadapan manakala di belakang, lengan ayunnya datang daripada BMW S1000RR.

Menjadikan bahagian bawah motosikal ini lengkap seperti sebuah superbike, brek juga dipertingkat dengan set cakera berkembar dan angkup Brembo empat piston di hadapan, dan cakera tunggal bersama angkup Brembo satu piston yang diambil daripada BMW S1000RR di belakang.

Bahagian enjin juga tidak diketepikan. Walaupun masih menggunakan asas daripada enjin yang sama dengan model standard, ia telah dinaik taraf dengan blok 65 mm, head dan klac Uma Racing, ECU daripada EcuShop, cam King Drag dan ekzos buatan khas. Melengkapkan penampilannya, motosikal ini dipasang dengan panel badan buatan khas serta meter daripada Uma Racing.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required