VinFast Fadil 2019 – kereta kompak rebadge dari Viva

VinFast Fadil 2019 – kereta kompak <em>rebadge</em> dari Viva

Ketika Paris Motor Show bulan lalu, jenama pengeluar kenderaan dari Vietnam, VinFast memperkenalkan dua model premium; LUX A2.0 sedan dan LUX SA2.0 SUV. Syarikat itu juga turut mengumumkan rancangan untuk mengeluarkan kereta elektrik yang dibangunkan oleh EDAG.

Dua lagi perkara yang turut didedahkan ialah untuk membuat bas elektrik dengan sokongan daripada Siemens dan terakhir untuk memperkenalkan kereta bandar yang mampu milik berdasarkan model dari General Motors (GM). Dengan itu, lahirlah model kompak asas ini, dikenali dengan nama VinFast Fadil.

Fadil yang diperkenalkan di Hanoi ini sebenarnya merupakan versi rebadge dari model Vauxhall Viva/Opel Karl, yang juga merupakan lanjutan kepada model Chevrolet Spark. Ia sebuah kereta segmen A yang ranggi dan nampak sporty, dengan rekabentuk crossover yang lebih tinggi (18 mm lebih tinggi dari tanah).

VinFast Fadil 2019 – kereta kompak <em>rebadge</em> dari Viva

Dari segi penampilan, rekaan bampar depan dan belakang memberikan imej sporty berkenaan, dengan landasan bumbung yang hadir sekali. Lampu utama menggunakan reflektor halogen, tetapi dengan DRL LED. Turut disertakan ialah lampu kabus, lampu belakang dengan sebahagian LED serta sistem tanpa kunci.

Ruang dalaman masih belum dapat dilihat apakah perincian yang ada. Tetapi, Fadil berkemungkinan besar menampilkan ciri yang sama seperti model-model asal Viva/Karl/Spark berkenaan. Ini termasuklah stereng dengan kawalan multi-fungsi, paddle shiter, dan tempat duduk fabrik. Kerusi belakang pula boleh dilipat 60:40; menjadikan ruang barangan maksimum sebanyak 1,013 liter.

Turut tersedia ialah paparan infotainmen Navi 4.0 Intellilink tujuh-inci dengan sokongan Apple CarPlay dan Android Auto. Ia juga lengkap dengan sambungan Bluetooth untuk menjawab panggilan, memainkan muzik dan capaian kepada daftar telefon serta enam pembesar suara.

Dari sudut prestasi, Fadil menggunakan enjin 1.4 liter empat-silinder petrol dengan kuasa sebanyak 98 hp pada 6,200 rpm dan 128 Nm tork pada 4,400 rpm. Transmisi pula menggunakan jenis CVT, menyalurkan kuasa ke roda hadapan.

VinFast Fadil 2019 – kereta kompak <em>rebadge</em> dari Viva

Enjin berkenaan sama seperti unit yang ada pada Chevrolet Spark. Di pasaran lain, Viva/Karl juga turut ditawarkan dalam pilihan enjin 1.0 liter (73 PS/95 Nm) dengan gandingan kotak gear automatik Easytronic lima-kelajuan.

Kelengkapan ciri keselamatan yang ada pada Fadil agak mengkagumkan. Ada yang melaporkan varian paling tingginya datang dengan ABS dengan EBD, serta kawalan kestabilan elektronik (ESC), sistem kawalan cengakaman, bantuan menuruni permukaan curam/licin, fungsi ROM anti-terbalik, kamera untuk untuk parkir dengan sensor di belakang serta enam beg udara.

VinFast Fadil dijual pada harga 423 million Dong Vietnam (RM76k). Model ini dipasang dikemudahan kilang di bawah lesen GM di Hanoi (kilang kedua VinFast), yang ditumpukan untuk pemasangan kereta kecil. Kilang utamanya terletak di Hai Phong, dengan kos pembinaan mencecah US$3.5 bilion (RM14.67 bilion).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required