Honda Accord generasi baharu tiba di ASEAN – di prebiu di Thailand, bakal dilancarkan tahun hadapan

Honda Accord generasi baharu tiba di ASEAN – di prebiu di Thailand, bakal dilancarkan tahun hadapan

Honda Accord generasi ke-10 telah didedahkan lebih setahun yang lalu di Amerika Syarikat, namun kehadirannya di rantau ini masih menjadi tanda tanya. Ketika Honda Civic facelift di perkenalkan di Thai Motor Expo, Bangkok, Honda nampaknya membawa sekali Accord berkenaan untuk diprebiu buat pertama kali di ASEAN.

Difahamkan bahawa Accord tersebut bakal dilancarkan di Thailand awal tahun hadapan dan ia hadir dengan rupa luaran yang sama seperti model pasaran Amerika Syarikat. Walau bagaimanapun, kesemua cermin tingkat digelapkan dan sukar untuk diketahui apa kelengkapan yang akan diterima pada rantau ini.

Honda Thailand mengesahkan bahawa mereka akan menawarkan Accord yang dijana enjin turbo dan juga pilihan janakuasa hibrid dengan sistem Intelligent Multi-Mode Drive (i-MMD). Ia juga akan dipadankan dengan sistem keselamatan dan bantuan pemanduan Honda Sensing, yang terdiri dari Collision Mitigation Braking System (CMBS), Lane Departure Warning, Road Departure Mitigation dan Adaptive Cruise Control bersama Low-Speed Follow – sama seperti apa yang ditawarkan pada CR-V.

Tiada perincian berkenaan enjin turbo yang akan dibawa, namun untuk pasaran Amerika Syarikat, Accord digerakkan dengan dua pilihan enjin – 1.5 liter VTEC Turbo berkuasa 192 hp/260 Nm, dan juga 2.0 liter VTEC Turbo yang diambil dari Civic Type R menjana 252 hp/370 Nm. Manakala untuk versi hibrid pula, sistem i-MMD dengan dua motor elektrik berkuasa 181 hp/315 Nm akan digandingkan dengan enjin 2.0 liter i-VTEC kitaran Atkinson menjana 143 hp/173 Nm, menghasilkan kuasa keseluruhan 212 hp.

GALERI:Honda Accord generasi ke-10 pasaran Amerika Syarikat

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required