Suzuki Hayabusa GSX1300-R – pengeluaran dihentikan

Suzuki Hayabusa GSX1300-R – pengeluaran dihentikan

Peraturan emisi untuk motosikal produksi sekarang semakin ketat, dan nampaknya model terkenal Suzuki Hayabusa GSX1300-R tidak dapat melepasi tahap Euro 4 yang ditetapkan, dan pengeluarannya sekarang sudah dihentikan. Hayabusa sudah wujud sejak tahun 1999, dan pembaharuan paling besar cuma diberikan 10 tahun lepas.

Dengan kuasa 173 hp dan 135 Nm tork yang datang daripada enjin empat silinder sebaris DOHC penyejukan cecair 1,340 cc, Hayabusa pernah diangkat sebagai motosikal produksi terpantas, sebelum rekodnya diambil oleh Kawasaki H2. Dulu, dalam keadaan standard Hayabusa boleh mencecah kelajuan 330 km/j tetapi model yang lebih baru telah dihadkan demi keselamatan.

Hayabusa mempunyai berat 266 kg, dan ini bukanlah yang paling ringan kalau mengikutkan standard superbike sekarang, manakala suspensi pula menggunaan fork USD di hadapan dan monoshock di belakang. Bagi model Hayabusa yang terbaru, ia turut dilengkapi dengan angkup brek empat piston Brembo di hadapan, dan angkup satu piston Nissin, bersama sistem ABS di belakang.

Suzuki Hayabusa GSX1300-R – pengeluaran dihentikan

Kalau mahu dibandingkan lagi, Kawasaki ZX-14 juga mempunyai kemampuan yang lebih daripada Hayabusa, sekiranya ia tidak dihadkan demi keselamatan. Walaubagaimanapun, disebabkan dasar polisi tertentu, Hayabusa telah mendapat gelaran motosikal paling laju dalam saingan pada tahun 90-an dengan Kawasaki ZZR1100.

Pemberhentian pengeluaran Hayabusa ini seterusnya membuatkan ramai yang tertanya apa model seterusnya yang akan dikeluarkan oleh Suzuki untuk bersaing dalam segmen motosikal seperti ini. Dengan kemampuan GSXR-1000 yang boleh bersaing dengan nama-nama besar lain, pastinya hasil Suzuki nanti cukup menarik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required