TINJAUAN AWAL: Perodua Aruz 2019 – RM73k-RM78k

Perodua Aruz sudah pun dilancarkan semalam. Ada dua varian ditawarkan; Aruz 1.5 X dan Aruz 1.5 AV. Harganya pula bermula dari RM72,900 hingga RM77,900 (atas jalan tidak termasuk insurans). Ia juga datang dengan jaminan lima tahun atau 150,000 km.

Dari segi keselamatan, Aruz telah menerima penarafan ASEAN ANCAP lima-bintang. Selain itu, sebagai penawaran standard, ia juga datang dengan enam beg udara, ABS dengan EBD, kawalan kestabilan (VSC) dan bantuan mula mendaki (HSA).

Bagi varian AV, ia menerima tambahan ciri keselamatan ASA 2.0, yang kini tampil dengan ciri baru iaitu pengesanan pejalan kaki, serta kelajuan efektif yang bertambah untuk pengaktifannya. Sebagai contoh, brek automatik kini berkesan sehingga kelajuan 80 km/j (dulu hanya 30 km/j), pengesanan pejalan kaki sehingga 50 km/j serta amaran pra-perlanggaran sehingga kelajuan 100 km/j.

Aruz menggunakan enjin 2NR-VE 1.5 liter NA empat-silinder yang menjana kuasa sebanyak 104 PS dan 136 Nm tork. Enjin ini jug ada ciri Dual VVT-i dan Eco Idle, dan penggunaan minyaknya mampu memberikan 15.6 km bagi setiap liter petrol.

Untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang Perodua Aruz, tonton video yang kami sediakan ini.

Bacaan lanjut berkaitan Perodua Aruz:



Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required