TAS2019: Toyota 86 MF-Ghost Concept – hero manga Jepun yang anda boleh miliki dalam dunia sebenar

TAS2019: Toyota 86 MF-Ghost Concept – hero manga Jepun yang anda boleh miliki dalam dunia sebenar

Setelah berakhir Initial D Final Stage pada tahun 2014, maka secara rasmi tamatlah siri pengembaraan Takumi Fujiwara bersama Toyota AE86 miliknya. Tetapi tahukah anda selepas itu penulis dan pelukis manga tersebut iaitu Shuichi Shigeno mula melukis siri baharu yang bertajuk MF Ghost?

Jika Inital D mengisahkan Fujiwara Takumi yang berumur 18 tahun pada 1995 dan kemudian ia berkisar kehidupannya sehingga 19 tahun, sedangkan siri itu sendiri hanya tamat 17 tahun selepas itu, untuk MF Ghost jalan cerita kisah ini dinyatakan bermula pada tahun 2020 keatas di mana ketika itu kereta yang boleh berjalan sendiri tanpa pemandu menguasai jalan raya.

MF Ghost menceritakan kisah watak utamanya, Kanata Livington yang berdarah British-Jepun berumur 19-tahun dan graduan Royal Donington Park Racing School, pulang ke Jepun untuk mencari ayah kandungnya. Walaupun komik ini bukanlah sambungan kepada siri Initial D, Kanata dikatakan anak murid kepada Fujiwara Takumi, yang telah berpindah ke UK pada umur 20-tahun, dan berlumba sebagai pemandu rali professional untuk Toyota di Kejuaraan Rali British.

TAS2019: Toyota 86 MF-Ghost Concept – hero manga Jepun yang anda boleh miliki dalam dunia sebenar

Dalam siri ini, sambil mencari ayahnya, Kanata berlumba dalam perlumbaan touge di Jepun dengan menggunakan nama Katana Katagiri, bagi memudahkan namanya dikenali seterusnya mudah untuk berjumpa dengan ayahnya, Ken Katagiri. Untuk berlumba, dia menggunakan Toyota 86 generasi baharu berwarna merah.

Ketika berlangsungnya Tokyo Auto Salon 2019, penerbit manga MF Ghost bersama Toyota telah menghasilkan Toyota 86 MF Ghost Concept, dengan spesifikasi menyerupai Toyota 86 yang digunakan oleh Kanata. Setiap perincian dan ubahsuai pada kereta ini didedahkan, dan peminat boleh membina 86 dengan spesifikasi sama seperti dalam manga! Pembinaan kereta ini juga diselia oleh dua pelumba professional Toyota Gazoo Racing, Juichi Wakisaka dan Tetsuya Yamano.

Enjin kereta ini masih dibiarkan standard, tetapi diberikan penyejuk minyak pelincir dan klac asal telah ditukar kepada Ogura N1. Pengubahsuaian lebih ditumpukan pada aspek pengendalian bermula dengan suspensi boleh laras EXM Exmotion Athlete Orange. Manakala gandar belakang pula menerima LSD 2 Way dari TRD.

Kereta ini diberikan tayar Brigestone Potenza RE-71R bersaiz 215/45R17 dengan rim aloi forged TWS Motorsport T66-F bersaiz 17-inci dengan lebar 8 jj. Brek hadapan ditukar dengan cakera dilarik bersama angkup brek forged empat omboh dari Project Miu. Belakang juga diberikan dengan set yang sama tetapi lebih kecil dengan angkup forged dua-omboh.

Bahagian luaran masih nampak standard dengan warna badan merah, diberikan grafik nombor 86 di pintu dan juga pelekat-pelekat peralatan prestasi yang digunakan. Spoiler GT Sard LSR bersaiz agak besar diletakkan pada but belakang bagi memberikan kestabilan lebih baik.

Masuk ke kabin, tempat duduk pemandu digantikan dengan tempat duduk perlumbaan Bride Low Max Xero CS. Papan pemuka pula dilengkapkan dengan instrumen tambahan Defi ZD yang memberikan bacaan seperti rpm enjin, suhu air, suhu minyak pelincir dan sebagainya.

Ketika kereta ini didedahkan di Makuhari Messe, penerbit turut menjual edisi keempat komik MF Ghost berkenaan. Dengan jumlah pembelian tertentu, pelanggan diberikan hadiah khas penyimpan fail plastik edisi terhad yang menampilkan grafik kulit muka Initial D dan MF Ghost edisi pertama.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required