Hyundai Ioniq facelift ditunjuk – ciri keselamatan dipertingkat, skrin infotainmen 10.25 inci, warna baru

Hyundai Ioniq facelift ditunjuk – ciri keselamatan dipertingkat, skrin infotainmen 10.25 inci, warna baru

Hyundai telah mendedahkan beberapa gambar awal Ioniq facelift baru, atau lebih khusus lagi, model Ioniq Hybrid dan Ioniq Plug-in Hybrid. Banyak peningkatan yang dilakukan pada kedua-dua model ini, dan ia termasuk pemberian pakej Hyundai SmartSense secara standard.

Pada bahagian penampilan, rekaan baru telah diberi pada gril serta bampar depan dan belakang. Lampu utama dan lampu belakang jenis LED yang disediakan sebagai pilihan tambahan juga telah direka semula, bersama lampu kabus LED serta pilihan rekaan rim. Untuk pilihan warna, tiga warna baru iaitu Fluidic Metal, Electric Shadow dan Liquid Sand ditambah, menjadikan kesemuanya ada lapan warna.

Masuk ke dalam, perubahan paling besar adalah pada sistem Audio Video Navigation, dengan skrin 10.25 inci baru (pilihan tambahan) dan didakwa oleh Hyundai sebagai yang pertama di dalam kelasnya. Unit Skrin lebar ini dapat digunakan dengan fungsi pengenalan suara (sebahagian daripada servis telematik BLuelink), dan boleh disambung dengan Apple CarPlay, Android Auto dan Hyundai LIVE Services. Butang HVAC juga telah direka semula.

Hyundai Ioniq facelift ditunjuk – ciri keselamatan dipertingkat, skrin infotainmen 10.25 inci, warna baru

Untuk enjin, versi Hybrid dan Plug-in Hybrid tidak banyak berubah, tetapi versi Electric diberitahu akan menerima tambahan jarak gerak. Sekarang ini, Ioniq Electric mampu bergerak 200 km (280 km jika menggunakan kitaran NEDC Eropah) dengan sekali cas, tapi mungkin ia tidak akan pergi sama seperti Kona Electric dengan catatan 415 km.

Ioniq Electric dikuasakan oleh motor elektrik 120 PS/295 Nm dan bateri lithium ion 28 kWh, yang boleh dicas sehinggan penuh dalam masa empat jam 25 minit menggunakan pengecas dinding 6.6 kW. Peningkatan pada model baru ini mungkin boleh meningkatkan jaraknya kepada 300 km, bersamaan 50%.

Hyundai Ioniq facelift ditunjuk – ciri keselamatan dipertingkat, skrin infotainmen 10.25 inci, warna baru

Pada ciri keselamatan, semua model Ioniq yang diperbaharui ini akan mendapat pakej Hyundai SmartSense yang termasuk Autonomous Emergency Braking (AEB), Lane Keep Assist (LKA), serta Driver Attention Alert (DAA). Mungkin ada banyak lagi ciri yang akan dimasukkan sekali dalam pakej ini tetapi ia masih belum diberitahu secara rasmi.

Dalam usaha untuk menjadikan Ioniq lebih mesra alam, Hyundai juga telah melengkapkan Ioniq dengan Green-zone Drive Mode (GDM), di mana ia boleh menukar mod pemanduan secara automatik, untuk bergerak menggunakan elektrik sahaja dalam kawasan tertentu. Ioniq Hybrid dan Plug-In Hybrid ini akan mula memasuki pasaran Eropah pertengahan tahun ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required