Toyota GR Supra produksi pertama berjaya dilelong pada harga RM8.7 juta pada acara Barret Jackson

Toyota GR Supra produksi pertama berjaya dilelong pada harga RM8.7 juta pada acara Barret Jackson

Ingat lagi sebelum ini Toyota mengumumkan bahawa model produksi pertama di dunia GR Supra A90 yang keluar dari kilang dengan nombor casis (VIN) 20201 akan dilelong di acara Barret Jackson? Kereta tersebut telah pun berjya dijual dengan harga bidaan akhir US$2.1 juta atau RM8.69 juta!

Hasil jualan kereta ini akan disalurkan ke dua badan amal iaitu American Heart Association dan Bob Woodruff Foundation (BWF) untuk dana penyelidikan bagi sakit jantung dan strok serta program-program yang dijalankan oleh BWF untuk sokongan kepada veretan-veretan perang serta keluarga mereka.

Unit pertama ini turut menampilkan ciri istimewa yang berbeza dari versi produksi biasa dengan diberi warna badan matte gray, penutup cermin sisi merah serta rim berwarna hitam matte. Ia turut akan diberikan lencana gentian karbon pada bahagian dalaman, bersama upholsteri kabin berwarna merah. Manakala nombor VIN 20201 tersebut bermaksud casis nombor 1 untuk model tahun 2020.

Pemilik kereta ini turut akan menerima pengalaman penuh VIP di litar lumba yang turut termasuk sut perlumbaan professional tempahan khas, dua pas VIP dan hot pass untuk Toyota Owner 400 – Richmond Raceway serta peluang untuk memandu pace car dan membuat catatan lap terpantas bersama bekas pelumba stok car racing Micheal Waltrip.

Toyota Supra generasi baharu ini didedahkan secara rasmi di North American International Auto Show (NAIAS) 2019 yang berlangsung di Detroit 14 Januari lalu. Ia dibina dengan asas yang sama dengan BMW Z4 G29. Model paling berkuasa Supra RZ dijana oleh enjin enam silinder sebaris 3.0 liter, menghasilkan 340 PS antara 5,000 hingga 6,500 rpm dan tork maksima 500 Nm bermula 1,600 hingga 4,500 rpm, membolehkan ia mencatatkan pecutan 0-100 km/j dalam masa hanya 4.3 saat.

Tiga varian Supra RZ akan dijual di Amerika Syarikat iaitu varian asas akan dijual bermula pada harga US$49,990 (RM204,900), varian Premium dengan lebih kelengkapan dijual pada harga US$53,990 (RM221,200) manakala edisi Launch Edition (menerima rim 19 inci dan cermin sisi merah) dijual pada harga US$55,250 (RM226,400).




GALERI: Toyota GR Supra A90 2020

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required