Volkswagen Golf GTI TCR – 2.0L TSI, 290 PS/370 Nm!

Volkswagen Golf GTI TCR – 2.0L TSI, 290 PS/370 Nm!

Pada perhimpunan Wörtherseetreffen di Austria tahun lalu, Volkswagen telah mendedahkan model konsep Golf GTI TCR iaitu model yang diinspirasikan dari jentera lumba TCR mereka yang beraksi di kejohanan TCR antarabangsa – dan sekarang versi produksinya telah pun mula dijual pada pasaran Eropah.

Untuk pengetahuan anda, Golf GTI Mk7.5 biasa kini tidak lagi dijual di benua berkenaan kerana tidak lagi memenuhi undang-undang pencemaran baharu yang lebih ketat, dan GTI TCR ini adalah satu-satunya pilihan pelanggan di sana jika mahukan GTI pacuan hadapan, dan ia akan dijual pada harga bermula 38,950 euros (RM182.5k).

Model ini bukan sekadar gimik semata-mata, kerana ia dilengkapi dengan kelengkapan prestasi yang jauh lebih agresif dari GTI standard. Masih menggunakan enjin petrol turbo 2.0 liter TSI, namun talaan baharu yang diberikan membolehkan ia menjana sejumlah 290 PS dan tork maksima 370 Nm. Ia digabungkan dengan kotak gear klac berkembar automatik DSG tujuh-kelajuan, membolehkan ia memecut dari 0-100 km/j dalam masa 5.6 saat, sebelum mencapai kelajuan maksima 250 km/j.

Volkswagen Golf GTI TCR – 2.0L TSI, 290 PS/370 Nm!

Kereta ini hadir standard dengan LSD pada kotak gearnya bersama sistem brek dilengkapi cakera yang ditebuk. Dan untuk lebih hardcore, anda boleh memilih untuk didatangkan sekali dengan tayar semi-slick bagi kegunaan litar dan pengehad kelajuannya boleh ‘dibuka’ bagi membolehkan ia mencapai kelajuan maksima 260 km/j.

Bagi membezakan versi lebih liar ini dengan GTI asas, ia menerima splitter udara di hadapan, skirt sisi lebih labuh, penutup cermin sisi berwarna hitam, spoiler bumbung istimewa TCR, diffuser belakang dan juga pilihan rim aloi forged 18-inci sama ada Belvedere atau Milton Keynes. Logo TCR juga akan terpancar ke permukaan tanah ketika pintu dibuka.

Masuk ke kabin, hot-hatch ini diberikan tempat duduk sport premium dengan rekaan gentian mikro/fabrik baharu dan tali pinggang keledar dengan jalur merah. Manakala untuk roda stereng, ia dibalut dengan kulit berliang pada posisi pukul 3 dan sembilan, bersama tanda merah pada titik pukul 12.

Volkswagen Golf GTI TCR – 2.0L TSI, 290 PS/370 Nm!

VW turut menawarkan ciri tambahan sekiranya pemilik inginkan sesuatu yang lebih dari biasa. Antara opsyen yang ditawarkan termasuk pelekat sisi badan dengan grafik ‘sarang lebah’ ikonik GTI, kemasan gentian karbon pada cermin sisi, bumbung berwarna hitam, dan juga pelbagai pilihan rim bersaiz 19-inci dengan pakej berbeza.

Pakej pertama yang bernilai 2,350 euro (RM11k) terdiri dari rim 19-inci Reifnitz dengan tayar bersaiz 235/35R19, pengehad kelajuan yang dibuka, sistem penyerap hentak belakang lebih sporty bersama sistem kawalan casis adaptif Dynamic Chassis Control (DCC). Pakej kedua yang berharga 3,200 euro (RM15k) pula termasuk rim 19-inci Pretoria dengan tayar 235/35R19, tayar semi-slick dan juga penyerap hentak lebih sporty dan DCC. Pakej ini juga datang bersama nat pengunci rim bagi mengelakkan kecurian.

GALERI Volkswagen GTI TCR Concept di Wörtherseetreffen 2018

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required