Volkswagen Golf GTI Mk7.5 pasaran Eropah dihentikan kerana undang-undang emisi baharu yang lebih ketat

Volkswagen Golf GTI Mk7.5 pasaran Eropah dihentikan kerana undang-undang emisi baharu yang lebih ketat

Jika sebelum ini Volkswagen Golf R Mk7.5 dilaporkan terpaksa dikurangkan kuasa sebanyak 10 PS, varian paling asas hot-hatch Golf GTI nampaknya lebih malang kerana jualannya di Eropah terpaksa dihentikan terus oleh VW kerana ujian penggunaan bahan api dan pencemaran baharu Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) yang lebih ketat dari NEDC akan dilaksanakan September ini, lapor Autocar.

Walau bagaimanapun, Golf GTI Mk7.5 masih lagi dijual dalam varian Performance, berkuasa 245 PS (15 PS lebih berkuasa) dengan harga £1,465 atau sekitar RM7.8k lebih mahal dari versi standard (£29,930 atau sekitar RM160k pada pasaran UK).

Satu lagi varian GTI yang lebih berkuasa iaitu Golf GTI TCR yang diinspirasikan dari jentera perlumbaan TCR sebenar juga bakal diperkenalkan dipasaran tahun ini, masih lagi menggunakan enjin 2.0 liter TSI yang sama, namun ditala bagi menghasilkan kuasa 290 PS dan tork maksima 370 Nm.

Volkswagen Golf GTI Mk7.5 pasaran Eropah dihentikan kerana undang-undang emisi baharu yang lebih ketat

Menurut Volkswagen, mereka tidak akan melakukan apa-apa perubahan pada varian asas Golf GTI berkuasa 230 PS berkenaan untuk mematuhi prosedur WLTP memandangkan generasi seterusnya, Golf Mk8 akan diperkenalkan pada tahun hadapan.

Bagi Golf R Mk7.5 pasaran Eropah, jenama berkenaan terpaksa memadankan particulate filter khas pada sistem ekzos, secara tidak langsung terpaksa mengurangkan kuasanya dari 310 PS kepada hanya 300 PS.

Prosedur WLTP ini bukan hanya menjejaskan Volkswagen, malah turut melibatkan kereta berkuasa tinggi dari jenama lain. BMW M3 F30 misalnya, juga terpaksa dihentikan terus kerana kos untuk memadankan particulate filter khas pada sistem ekzos model tersebut tidak berbaloi dan M3 hanya akan muncul semula dengan generasi baharu G80 pada tahun 2020 nanti.

GALERI: Volkswagen Golf GTI Mk7.5 pasaran Eropah

GALERI: Volkswagen Golf GTI Mk7.5 pasaran Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required