Tesla Model Y didedah – SUV elektrik penuh dengan pilihan tujuh tempat duduk, jarak gerak 483 km

Tesla Model Y didedah – SUV elektrik penuh dengan pilihan tujuh tempat duduk, jarak gerak 483 km

Seperti yang dijanjikan oleh Elon Musk, Tesla telah menunjukkan Model Y serba baru di studio rekaan mereka di Los Angeles, sekaligus melengkapkan nama model mereka kepada “S3XY”. Model Y ini mungkin nampak seperti Model X yang lebih kecil, tetapi sebenarnya ia lebih banyak berkongsi persamaan dengan Model 3.

Model Y dibina atas platform yang sama dengan Model 3, dan berkongsi 75% komponen yang sama. Ini sebenarnya sudah boleh dilihat bermula pada muka yang sama, tetapi di bahagian belakang, bumbung yang menjunam nampak seperti Model X.

Bahagian dalam juga lebih menyerupai Model 3, dengan skrin sesentuh 15 inci terpampang jelas di tengah papan pemuka. Model Y juga datang dengan bumbung panoramik kaca serta kedudukan tempat duduk yang tinggi hasil daripada bateri yang terletak di lantainya.

Turut diberi adalah interface seperti telefon pintar, yang dapat memberi sambungan kepada aplikasi Tesla Mobile untuk mengaktifkan fungsi seperti membuka kunci dari jauh, Summon, menghidupkan pendingin hawa dari jauh, pengesan lokasi, pengehad kelajuan dan pelbagai lagi.

Tesla Model Y didedah – SUV elektrik penuh dengan pilihan tujuh tempat duduk, jarak gerak 483 km

Walaupun banyak cirinya seperti Model 3, Model Y ini masih boleh ditempah sebagai sebuah kenderaan tujuh tempat duduk seperti Model X (standard adalah lima tempat duduk). Ciri ini menjelaskan kenapa bentuk bumbung yang tinggi itu digunakan (pintu masih dibuka seperti biasa, bukannya ke atas).

Melihat kepada kuasa pula, Model Y boleh didapati dengan satu motor (RWD) atau dua motor elektrik (AWD). Hanya varian Standard Range yang boleh didapati dengan tetapan RWD, tetapi jumlah kuasanya masih belum disiarkan. Yang diberitahu cuma Standard Range boleh melakukan pecutan 0-96 km/j (0-60 bsj) dalam masa 5.9 saat, laju maksimum 193 km/j dan jarak gerak 370 km.

Kemudiannya, terdapat satu lagi varian Long Range Rear Wheel Drive, yang mampu melakukan pecutan sama dalam masa 5.5 saat, mencecah kelajuan maksimum 209 km/j dan memberi jarak gerak 483 km.

Melalui varian AWD yang menggunakan dua motor pula, terdapat sedikit peningkatan, menjadikan pecutan 0-96 km/j 4.8 saat, laju maksimum 217 km/j dan jarak gerak 450 km. Akhir sekali, varian paling tinggi adalah Performance, yang juga adalah AWD, dan dapat melengkapkan pecutan sama dalam masa 3.5 saat, laju maksimum 241 km/j dan jarak gerak 450 km.

Tesla Model Y didedah – SUV elektrik penuh dengan pilihan tujuh tempat duduk, jarak gerak 483 km

Menurut Tesla, Model Y akan menyediakan tahap keselamatan yang paling tinggi, sama seperti kenderaan lain yang ditawarkan oleh mereka, dan sesuai digunakan dengan rangkaian Supercharger yang ada sekarang, termasuk Supercharger V3 yang berada pada kadar 250 kW.

Penghantaran Model Y dirancang berlaku bermula pada musim luruh yang berikutnya di Amerika Syarikat, dan dimulakan dengan varian Performance (USD55,700), Long Range Rear-Wheel Drive (USD42,700) dan Dual-Motor All-Wheel Drive (USD46,700). Model asas Standard Range pula akan datang kemudian, iaitu pada musim bunga 2021 dengan harga USD39,000.

Pilihan tujuh tempat duduk memerlukan kos tambahan USD3,000, sementara untuk mendapatkan pakej yang mempunyai ciri berkaitan dengan pemanduan sendiri (seperti kamera depan, tepi dan belakang, radar hadapan serta 12 pengesan ultrasonik) pemilik perlu membayar antara USD3,000 ke USD5,000.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required