Dalam sesi media hari ini, ada satu perkembangan berkaitan Modenas sebelum ini yang akhirnya diberi pengesahan dengan jelas oleh DRB-Hicom. Masih ingat dengan enjin 150 cc yang Modenas bangunkan sendiri dulu? Ramai yang tunggu-tunggu tapi tak juga diperkenalkan walaupun khabarnya dah siap dan sedang diuji.

Pengarah Urusan Kumpulan DRB-Hicom Berhad, Dato Seri Syed Faisal Albar mengesahkan bahawa projek enjin berkenaan telahpun dibatalkan. Sebabnya? Berdasarkan enjin yang sedia ada ketika itu, untuk menjadikannya menepati peraturan piawaian Euro 4 dan Euro 5 yang diperlukan oleh enjin-ejin baru ketika ini, dan Modenas merasakan tidak berbaloi untuk meneruskan projek berkenaan.

Lepas pembatalan projek ini, apa yang sedang di usahakan oleh Modenas? Tiada perancangan akan datang yang dikongsi, melainkan pelaburan RM1.3 juta untuk mewujudkan 45 buah pusat Modenas Service Plus untuk tahun ini.

Syarikat itu juga sedang menilai semula aspek insentif yang diberikan kepada pengedarnya agar menjadi lebih kompetitif dalam pasaran semasa. Dan, lebih penting, selepas kerjasama dengan Bajaj dengan pengenalan beberapa model tahun lalu, Modenas ketika ini juga berhasrat dan sedang mempertimbangkan rakan strategik baru untuk meningkatkan lagi daya saing Modenas.

Selepas pengenalan model-model bersama Bajaj tahun (yang terakhir model Dominar 400), Modenas terus menyepi lagi sehinggalah kini. Terbaru, Ketua Pegawai Operasi syarikat itu juga sudah berganti, dengan Roslan Roskan menggalas tanggungjawab ke atas Modenas dan baru seminggu melaporkan diri. Sepertinya ada perkembangan dalaman Modenas yang sedang direncanakan ketika ini. Harapnya tak lama sangat jenama ini menyepi.