Honda Civic Type R FK8 Mugen Concept muncul di M’sia Autoshow 2019 – penampilan sulung di ASEAN

Honda Civic Type R FK8 Mugen Concept muncul di M’sia Autoshow 2019 – penampilan sulung di ASEAN

Kami berpeluang melihat sendiri model prototaip Honda Civic Type R Mugen di Tokyo Auto Salon (TAS) 2019 pada Januari lalu, dan ketika berlangsungnya Malaysia Autoshow 2019 yang bermula hari ini, sebuah lagi FK8 Mugen telah membuat penampilan yang diberi nama Civic Type R Mugen Concept.

Menurut Honda Malaysia, kereta berkenaan bukan sahaja membuat kemunculan sulungnya di sini, malah buat pertama kali di Asia Tenggara.

Unit yang dipamerkan hari ini sedikit berlainan dengan versi yang kami saksikan di TAS 2019 tempoh hari. Sebahagian besar ciri – spoiler dan pelindung liang udara bampar hadapan, gril gentian karbon dengan emblem Mugen, liang udara bonet enjin dengan pemisah tengah, skirt sisi lebih labuh, penutup cermin sisi gentian karbon, lampu belakang LED Mugen dengan grafik istimewa dan juga diffuser lebih besar pada bampar belakang – masih lagi sama.

Honda Civic Type R FK8 Mugen Concept muncul di M’sia Autoshow 2019 – penampilan sulung di ASEAN

Namun spoiler belakang aluminium Mugen yang kelihatan seperti spoiler gentian karbon pada Civic Type R Mugen RC20GT tidak diberikan pada versi konsep yang tampil pada hari ini.

Begitu juga dengan ekzos yang masih lagi kekal dengan tiga tip standard berbanding versi Mugen menampilkan hanya dua tip. Walau bagaimanapun, rim 20-inci dengan tayar 245/30ZR20 dan nat-nat dari Mugen seperti RC20GT diterima oleh kereta ini, bersama cakera-cakera brek yang ditebuk.

Warna badan juga berbeza di mana unit prototaip yang muncul di TAS 2019 adalah berwarna Championship White, manakala versi konsep di Malaysia ini pula adalah berwarna Carnival Red. Versi ini turut tampil dengan pelekat jalur sisi badan Mugen yang hampir sama seperti RC20GT.

Honda Civic Type R FK8 Mugen Concept muncul di M’sia Autoshow 2019 – penampilan sulung di ASEAN

Masuk ke kabin, Type R Mugen Concept ini tidak diberikan tempat duduk bucket Mugen, sebaliknya masih mengekalkan tempat duduk asli. Tetapi tombol gear titanium asal telah digantikan dengan unit dari Mugen yang dibaluti kulit berwarna merah, bersama roda stereng Mugen yang diperbuat dari material gentian karbon. Karpet kaki dan juga scuff plate Mugen juga diberikan pada model konsep ini.

Tiada sebarang data mekanikal didedahkan hari ini. Dalam keadaan standard, Honda Civic Type R FK8 ini sudahpun mempunyai bekalan kuasa 310 PS dan tork maksima 400 Nm dari enjin K20C1 2.0 liter empat-silinder VTEC Turbo. Kuasa disampaikan ke roda hadapan hanya menerusi kotak gear manual enam-kelajuan nisbah rapat lengkap dengan short shifter dan LSD helical.

Honda Malaysia juga tidak menyatakan bahawa model ini atau kit badan ini akan dijual atau tidak pada pasaran tempatan, kerana setakat ini mereka hanya sekadar menayangkan konsep rekaan Mugen tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required