Mazda sedang bangunkan platform pacuan belakang dengan enjin 6-silinder sebaris, bersama sistem hibrid

Mazda sedang bangunkan platform pacuan belakang dengan enjin 6-silinder sebaris, bersama sistem hibrid

Ketika membentangkan prestasi tahunannya, pembuat kereta dari Hiroshima, Jepun iaitu Mazda mengumumkan perkara yang begitu mengujakan – mereka kini sah sedang membangunkan platform bersaiz besar yang akan menampilkan enjin menegak kebelakang bagi memacu roda belakang!

Enjin yang bakal menjana platform ini juga nampak sangat menarik, terdiri dari versi petrol Skyactiv-X dan turbodiesel Skyactiv-D generasi baharu, kedua-duanya datang dengan konfigurasi enam-silinder sebaris.

Kereta berkenaan berkemungkinan adalah versi produksi untuk model konsep Mazda Vision Coupe yang muncul buat pertama kali pada Tokyo Motor Show 2017, dan dikhabarkan prebiu kepada Mazda 6 generasi seterusnya. Kereta tersebut menampilkan falsafah rekaan Kodo Mazda, dengan muncung hadapan yang panjang, bumbung rendah seperti coupe, tetapi masih mempunyai empat pintu.

Mazda sedang bangunkan platform pacuan belakang dengan enjin 6-silinder sebaris, bersama sistem hibrid

Sekiranya ia benar-benar diproduksi kelak, Mazda 6 bakal masuk ke liga lebih tinggi untuk menentang sedan premium Eropah seperti Mercedes-Benz, BMW dan Jaguar.

Enjin-enjin tersebut juga akan digandingkan dengan sistem penjana elektrik seperti hibrid ringkas dan hibrid plug-in. “Kami teruja untuk membawa unit-unit janakuasa ini ke kenderaan kami untuk masa hadapan selari dengan haluan kami kearah pasaran premium,” kata Mazda kepada laman Jalopnik. Walau bagaimanapun, lebih perincian hanya akan didedahkan pada masa yang sesuai.

GALERI: Mazda Vision Coupe Concept di Tokyo Auto Show 2017

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required