MINI John Cooper Works Clubman dan Countryman didedahkan – 2.0L turbo kini berkuasa 306 PS/450 Nm!

MINI John Cooper Works Clubman dan Countryman didedahkan – 2.0L turbo kini berkuasa 306 PS/450 Nm!

MINI telah mendedahkan versi prestasi tinggi John Cooper Works (JCW) untuk dua badan dalam barisan modelnya iaitu ‘wagon’ F54 Clubman dan crossover F60 Countryman. Menurut MINI, versi-versi baharu ini merupakan “antara model paling berkuasa dalam sejarah 60 tahun jenama mereka.”

Clubman dan Countryman JCW ini kedua-duanya dijana enjin petrol turbo 2.0 liter empat silinder sama seperti Cooper S, namun ia telah dirombak semula bagi meningkatkan kuasa serta ketahanannya. Aci engkol (crankshaft) di dalam enjin telah diperkuatkan bersama pemadanan galas utama (main bearing) dengan bahagian cross section lebih lebar, dan juga omboh dan rod penghubung binaan khas.

Kelengkapan dalaman tersebut menghasilkan nisbah mampatan pada kebuk pembakaran yang lebih rendah (9.5 berbanding 10.2:1 pada keadaan asal), bagi memastikan ia dapat menyokong pengecas turbo lebih besar yang dibekalkan. Suhu enjin berkenaan dapat dikawal dengan lebih baik menerusi dua unit radiator, tangki tambahan berkapasiti besar, cagak modul penyejuk bebas, liang kawalan elektrik dengan output dipertingkat dan tambahan satu lagi peringkat penyejuk menerusi unit condensor.

Bahagian luaran enjin ini turut menerima saluran masuk udara dan juga penyerap gegaran yang telah dibangunkan semula, serta sistem ekzos baharu yang bukan sahaja “menghasilkan bunyi tersendiri”, malah turut serasi dengan petrol particulate filter yang dipadankan bagi membolehkan memenuhi standard emisi Euro 6d-TEMP.

Kesemua sentuhan semula ini membolehkan enjin berkenaan bernafas lebih buas dengan 306 PS (302 hp) bermula 5,000 hingga 6,250 rpm dan tork maksima 450 Nm bermula 1,750 hingga 4,500 rpm, atau 75 PS (74 hp)/100 Nm lebih berkuasa dari versi sebelumnya. Ia digandingkan dengan kotak lapan kelajuan automatik (tanpa pilihan manual enam-kelajuan) yang turut dilengkapi penyejuk bendalir transmisi, bersama sistem pacuan semua roda ALL4 serta LSD mekanikal pada gandar hadapan dan belakang.

Secara tidak langsung, prestasinya juga lebih mengujakan dengan Clubman JCW mampu memecut dari pegun hingga 100 km/j dalam masa 4.9 saat (sebelum ini 6.3 saat), manakala Countryman JCW pula mengambil masa 5.1 saat (sebelum ini 6.6 saat) dalam jarak pecutan sama. Kelajuan maksima untuk kedua-dua MINI JCW ini dihadkan secara elektronik pada 250 km/j.

Bukan sahaja kuasanya dipertingkat, aspek pengendalian turut diambil kira. Pada suspensi hadapan, galas sendi baharu diberikan bagi mendapatkan sudut camber lebih baik. Manakala pada gandar belakang, ia direka bagi memperbaiki potensi untuk memindahkan daya sisi ketika mengambil selekoh.

Versi JCW ini juga menerima tingkat taraf casis adaptif berbanding casis sport pada model standard, dan direndahkan sebanyak 10 mm. Manakala untuk brek, bahagian hadapan menerima angkup empat omboh berwarna merah dengan cakera 360 mm, dan belakang pula dilengkapkan dengan cakera 330 mm.

Namun untuk bahagian luaran, versi JCW ini masih kelihatan agak sama dari model sebelumnya. Untuk Clubman JCW, ia kini dilengkapkan dengan lampu belakang LED bersama grafik bendera Union Jack, sama seperti Clubman varian lain. Secara standard, kedua-dua JCW ini menerima rim isitimewa Black Grip John Cooper Works berdiameter 18-inci, tetapi pembeli masih boleh memilih rekaan lain dalam saiz 18- dan 19-inci.

Turut hadir sebagai ciri asli adalah lampu hadapan LED dengan fungsi Matrix High Beam, sistem infotaimen Radio MINI Visual Boost bersama sistem Connected/Connected Navigation dan skrin sesentuh 6.5-inci (skrin 8.8-inci dengan Connected Navigation Plus ditawarkan sebagai opsyen), tempat duduk dan roda stereng sport, tuil penukar gear baharu dan pelapik bumbung anthracite.

MINI John Cooper Works Clubman F54 baharu

MINI John Cooper Works Countryman F60 baharu

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required