Mazda 3 2019 tiba di M’sia Julai ini – hatchback dan sedan, enjin 1.5L dan 2.0L, anggaran dari RM137k

Mazda 3 2019 tiba di M’sia Julai ini – <em>hatchback</em> dan sedan, enjin 1.5L dan 2.0L, anggaran dari RM137k

Mazda 3 generasi ke-empat telah pun mula didedahkan secara rasminya pada November 2018, dan dikhabarkan ia bakal dilancarkan di Malaysia pada pertengahan Julai ini.

Kedua-dua versi sedan dan hatchback Mazda 3 serba baharu ini (model import sepenuhnya atau CBU) bakal ditawarkan dengan harga anggaran bermula RM137,000 – pengedar rasmi Mazda di Malaysia, Bermaz, kini telah mula membuka tempahan bagi model ini.

Bagi penjana kuasa pula, hanya dua pilihan enjin petrol SkyActiv-G yang akan ditawarkan iaitu 2.0 liter (162 hp/210 Nm) dan 1.5 liter (114 hp/150 Nm) dengan padanan transmisi automatik enam-kelajuan SkyActiv-Drive secara standard untuk kedua-duanya.

Mazda 3 2019 tiba di M’sia Julai ini – <em>hatchback</em> dan sedan, enjin 1.5L dan 2.0L, anggaran dari RM137k

Jika anda ternanti-nanti enjin SkyActiv-X dengan teknologi Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI), sayangnya ia tidak ditawarkan untuk pasaran kita. Unit tersebut menampilkan pencucuhan mampatan yang biasanya terdapat pada enjin diesel, dengan sistem tersebut menyediakan bahan bakar yang setara atau lebih baik berbanding enjin diesel SkyActiv-D 1.5 ciptaan Mazda sendiri.

Buat masa ini, tiada perincian mengenai elemen yang akan ditampilkan bagi model pasaran kita, tetapi difahamkan terdapat lima varian yang ditawarkan. Kita hanya akan tahu perincian penuh mengenai varian terbabit pada hari pelancarannya kelak.

Walau bagaimana pun, Mazda 3 baharu ini merupakan model pertama bagi barisan produk generasi akan datang Mazda dan menampilkan platform SkyActiv-Architecture baharu.

Mazda 3 2019 tiba di M’sia Julai ini – <em>hatchback</em> dan sedan, enjin 1.5L dan 2.0L, anggaran dari RM137k

Bagi versi hatchback, kini ia berukuran 4,459 mm panjang (-1mm berbanding model sebelumnya), 1,797 mm lebar (+2 mm) dan 1,440 mm tinggi (-10 mm). Manakala sedan pula 4,662 mm panjang (+82 mm), 1,797 mm lebar (+2 mm) dan 1,445 mm tinggi (+5 mm). Kedua-duanya berkongsi jarak roda yang sama iaitu 2,725 mm (+25 mm).

Untuk rekaannya, ia menerapkan falsafah rekaan Kodo generasi kedua yang menampilkan pendekatan “less is more” bagi penggayaannya, termasuk bahagian luaran dan dalaman. Walau bagaimana pun, versi hatchback diolah menjadi lebih dinamik berbanding sedan, dan kedua-duanya berkongsi rekaan dalaman yang sama.

Adakah kehadiran Mazda 3 baharu ini mampu memberikan persaingan sengit buat pencabar terdekatnya iaitu Honda Civic dan Toyota Corolla Altis? Walau apa pun, kena nantikan perincian penuh bagi spesifikasi setiap varian Mazda 3 baharu ini, barulah kita boleh buat pertimbangan untuk memilih model mana yang lebih menarik perhatian.

GALERI: Mazda 3 2019 yang dipamerkan di Singapore Motor Show

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required