SPYSHOT: Nissan Leaf sudah tiba di Malaysia

SPYSHOT: Nissan Leaf sudah tiba di Malaysia

Edaran Tan Chong Motor (ETCM) telah pun mengumumkan bahawa model generasi kedua kereta elektrik sepenuhnya Nissan Leaf akan tiba ke pasaran Malaysia ketika kereta tersebut diperkenalkan buat pertama kali hampir dua tahun lalu. Ketika ia diprebiu buat julung kali di sini sewaktu berlangsungnya KLIMS18 tahun lalu, ia sekali lagi disebut akan ditawarkan pada pasaran tempatan, dijangka pada pertengahan tahun ini.

Nampaknya pengenalan Nissan Leaf tersebut ke pasaran tempatan kini mengikut apa yang dijadualkan setelah pembaca kami, Edward Koh menemui tiga lori pengangkut kereta yang dipenuhi oleh kereta elektrik sepenuhnya itu di Lebuhraya Shapadu menuju keluar dari Klang. Apa yang boleh disahkan menerusi imej ini lagi adalah kita bukan hanya menerima Leaf dengan warna putih, tetapi turut ditawarkan dalam warna kelabu, merah, hitam dan biru.

Berbanding model generasi pertama, Leaf baharu ini menampilkan prestasi yang jauh lebih baik dengan motor elektrik EM57 berkuasa 148 hp/320 Nm atau 38% lebih berkuasa dan 26% lebih tork. Ia juga lebih direka untuk kelihatan lebih seperti hatchback normal dan sporty dengan ukuran 4,480 mm panjang, 1,790 mm lebar dan 1,540 mm tinggi.

Nissan Leaf spesifikasi Malaysia dijangka ditawarkan dalam varian standard yang didatangkan dengan bateri lithium-ion 40 kWh, manakala versi e+ dengan bateri 62 kWh mungkin tidak akan dijual kerana faktor harga. Tiada lagi sebarang bayangan harga disebutkan oleh ETCM, tetapi sebagai model yang diimport sepenuhnya, Leaf tidak akan menerima insentif EEV dari kerajaan dan ia dijangka tidak murah.

Dengan satu cas penuh, Leaf mampu untuk bergerak sejauh 400 km (378 km dalam kitaran ujian NEDC) atau sekitar 195 km hingga 250 km lebih baik dari model generasi sebelumnya. Leaf direka bagi membolehkan ia di cas semula dengan dua jenis penyambung iaitu Type 2 (pengecas AC dengan kadar cas maksima 6.6 kW) dan CHAdeMO (pengecas DC pantas dengan kadar cas maksima 50 kW) – kedua-duanya terletak pada hidung kereta ini.

Dengan kaedah cas biasa menerusi wallbox dengan kadar 6.6 kW, bateri Leaf memerlukan lima hingga tujuh jam untuk mendapatkan kuasa penuh (Nissan menyatakan bahawa lapan jam diperlukan sekiranya di cas dengan kadar 6 kW). Jadi jika Nissan Leaf di cas pada pengecas awam 230V/16A 3.7 single-phase atau 230V/13A 3.0 kW single-phase di Malaysia, ia mungkin mengambil masa sekitar 10-12 jam.

GALERI:Spyshot Nissan Leaf di Malaysia

GALERI:Nissan Leaf di KLIMS 2018

GALERI:Nissan Leaf Nismo 2018

GALERI:Nissan Leaf Autech 2019

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required