Honda Malaysia rai pemilik Jazz yang ke-100,000

Honda Malaysia rai pemilik Jazz yang ke-100,000

Sejak generasi pertamanya dibawa masuk ke pasaran Malaysia pada tahun 2003, Honda Jazz menjadi antara hatchback kompak yang cukup digemari di sini. Malah Jazz yang sebelum ini merupakan model import sepenuhnya (CBU), telah berjaya terjual hampir 18,000 unit secara keseluruhannya.

Pada tahun 2012, Honda Malaysia Sdn Bhd (HMSB) telah memulakan pemasangan Jazz secara tempatan (model CKD) di kilang mereka yang terletak di Pegoh, Melaka. Ia dimulakan dengan pemasangan bagi model Jazz Hybrid, dan setahun kemudian disusuli oleh model Jazz petrol pula.

Setelah 16 tahun Jazz berada di Malaysia, hari ini, HMSB mengumumkan hatchback kompak tersebut telah pun mencecah sebanyak 100,000 unit. Bertempat di Ban Lee Motor Sdn.Bhd, pusat jualan Honda di Seremban, satu majlis ringkas penyerahan unit Jazz baharu diserahkan kepada pemiliknya yang ke-100,000, Kelvin.

HMSB turut memaklumkan model semasa Jazz iaitu generasi ketiga, kini telah mencapai jualan lebih 75,000 unit (data sehingga Mei 2019). Sekaligus meletakkan Jazz sebagai pendahulu hatchback kompak dalam segmen bukan-nasional dengan perkongsian pasaran sebanyak 62%.

Honda Malaysia rai pemilik Jazz yang ke-100,000

Model konsep Honda Jazz Mugen seperti yang dipertontonkan di KLIMS 2018

Pengarah Urusan dan CEO HMSB, Toichi Ishiyama berkata, “Bulan lalu, kami meraikan pelanggan yang 130,000 yang membeli Honda Civic dan hari ini satu lagi rekod dicipta dengan pencapaian sebanyak 100,000 unit Jazz di Malaysia. Kami sangat berterima kasih buat semua pelanggan dengan kepercayaan yang diberikan. Sekaligus meletakkan jenama kami sebagai No.1 dalam segman bukan-nasional dan No.2 dalam Jumlah Keseluruhan Industri (TIV) setakat Mei 2019.”

Menjadi pemilik Jazz yang ke-100,000 di Malaysia, Kelvin turut diberikan “Pakej perlindungan” lengkap yang ditawarkan secara khas oleh HMSB. Pakej tersebut merangkumi Ultra Body Coating, Ultra Window Coating, dan Wheel Lock Nut yang telah diuji dan diluluskan oleh Honda Access di Jepun, jenama tulen yang diiktiraf untuk Honda Accessories. Selain itu, Kelvin juga menerima pakej aksesori Mugen secara percuma sebagai tanda penghargaan daripada HMSB.

“Saya sangat gembira dan terkejut apabila diumumkan sebagai pemilik Jazz yang ke-100,000. Saya mengambil keputusan untuk membeli Jazz kerana inginkan sebuah kereta kompak untuk pemanduan setiap hari, dan tidak menyangka sama sekali menjadi pemilik yang ke 100,000 ini,” ujar Kelvin.

Honda Jazz kini ditawarkan dengan empat varian bersama padanan enjin 1.5L i-VTEC iaitu tiga daripadanya adalah unit petrol; 1.5 S, 1.5 E dan 1.5 V, serta satu varian 1.5 hybrid dengan sistem Sport Hybrid i-DCD. Ia ditawarkan pada harga antara RM70,242 hingga RM80,091. Turut menerima penarafan lima-bintang daripada ASEAN NCAP, Jazz baharu dilengkapi dengan ciri keselamatam termasuk ABS, Bantuan Kestabilan Kenderaan (VSA), Isyarat Berhenti Kecemasan (ESS) dan Bantuan Mula Mendaki (HSA).

GALERI: Model konsep Honda Jazz Mugen di KLIMS 2018

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required