Pembuat sistem ekzos berprestasi tinggi dari Slovenia, Akrapovic telah pun menghasilkan produk baharu khas untuk digunakan pada Toyota GR Supra A90.

Menerusi video yang disiarkan, sistem ekzos Akrapovic berkenaan berupaya untuk menghasilkan bunyi yang lebih kasar, garau dan tajam dari enjin BMW B58 3.0 liter enam-silider sebaris yang menjana Supra generasi baharu tersebut.

Seperti biasa, pembuat ekzos yang terlibat secara terus dalam dunia perlumbaan sebenar ini bukan hanya menghasilkan sistem bagi memberikan bunyi lebih merdu, malah ia turut diuji di atas mesin dyno untuk memastikan ia turut menjana kuasa enjin yang optimum.

Ekzos tersebut dibina dari bahan titanium sepenuhnya bagi mendapatkan berat yang kurang dari sistem standard, dan set tersebut terdiri dari muffler dan juga injap ekzos. Selepas digunakan dalam tempoh tertentu, ia akan menyerlahkan warna titanium sebenar iaitu warna aloi kebiru-biruan.

Akrapovic turut menawarkan opsyen Sound Kit untuk pembeli sistem ekzos ini, di mana anda boleh melaras bunyi ekzos Supra ini walaupun sedang bergerak.

Walau bagaimanapun, Akrapovic tidak mendedahkan berapa peratus kuasa kuda tambahan dapat dihasilkan menerusi sistem baharu ini. Dalam keadaan standard, Toyota GR Supra versi paling berkuasa menjana 340 PS dan tork maksima 500 Nm.

Ia digandingkan dengan kotak gear automatik lapan-kelajuan dari ZF untuk mengalirkan kuasa sepenuhnya ke gandar belakang yang lengkap dengan LSD, membolehkan Supra ini memecut dari 0-100 km/j dalam masa hanya 4.3 saat.

GALERI: Toyota GR Supra A90 di Bangkok International Motor Show 2019