Toyota Sienta diperkemas tiba di Siam, dari RM103k

Toyota Sienta diperkemas tiba di Siam, dari RM103k

MPV kompak Toyota Sienta kini telah muncul dalam versi facelift terbaru untuk pasaran Thailand. Ia menerima sedikit perubahan ketika diperkenalkan untuk pasaran Jepun tahun lalu, tetapi untuk pasaran ASEAN, ada kelainan yang ditampilkan untuk membezakan antara keduanya.

Sienta pertama kali muncul untuk pasaran ASEAN di Indonesia pada 2016, yang juga merupakan hab pemasangannya untuk rantau ini. Ia tiba di Malaysia tiga tahun lalu, dan kini sudah sampai masanya untuk di”segar”kan kembali.

Rupa luaran yang khusus untuk Sienta masih lagi dikekalkan, dan perubahan yang diberikan sangat sedikit sebenarnya. Untuk tahu perbezaannya, lihat bahagian hidung MPV ini – ia tidak lagi bersambung dengan bahagian masukan udara di bawah, dengan pengenalan palang dalam warna badan. Gril pula ada kemasan “honey comb” serta tapak untuk logo Toyota warna krom.

Lampu utama juga tiada perbezaan berbanding yang lama. Bahagian belakang juga hadir tanpa sebarang perubahan. Rim 16-inci yang ada juga digunakan semula. Cuma yang baru ialah warna Citrus Mica Metallic yang dilihat ini; ia gantikan warna hero oren sebelum ini.

Toyota Sienta diperkemas tiba di Siam, dari RM103k

Model JDM bagaimanapun menggunakan bahagian hidung depan satu bahagian, dan tiada kemasan krom pada tapak logo. Model pasaran Jepun juga menerima perumah lampu baru di depan dan belakang, sementara jalur hitam melintang tidak lagi bersambung pada bahagian ruang udara bawah.

Di dalam, tiada pembaharuan diberikan kecuali pada tempat duduk; material fabrik yang digunakan dahulu diganti kulit dengan bebenang oren. Perehat tangan boleh lipat juga ditambah (untuk pemandu), dashcam depan dan belakang, sistem parkir 360-darjah, soket pengecas untuk penumpang belakang serta skrin sentuh 6.8-inci dan head unit dengan ciri T-Link.

Untuk pasaran Siam, Sienta dijual dalam varian G dan V, dengan harga masing-masing 765,000 baht (RM103,434) dan 875,000 baht (RM118,307). Ini melibatkan peningkatan 15,000 baht (RM2,028) for the G dan 10,000 baht (RM1,352) setiap satu.

Dari sudut keselamatan, Sienta untuk Thailand dilengkapi antaranya dengan ciri ABS, EBD, BA, VSC, bantuan mula mendaki, dan tiga beg udara. Enjin masih sama, 2NR-FE 1.5 liter Dual VVT-i dengan janaan 108 hp/140 Nm dengan transisi CVT.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required