Toyota Majesty – Granvia versi Thailand; van mewah berasaskan Hiace, seakan Vellfire, 10-tempat duduk

Toyota Majesty – Granvia versi Thailand; van mewah berasaskan Hiace, seakan Vellfire, 10-tempat duduk

Mei lalu, Toyota telah mendedahkan model Granvia di Australia iaitu van mewah dengan kelengkapan seakan MPV Alphard/Vellfire, diasaskan dari van Toyota Hiace generasi baharu. Kini, model yang sama telahpun ditawarkan pada pasaran Thailand dikenali dengan nama Toyota Majesty.

Jika di Australia Granvia menggantikan Toyota Tarago (dikenali sebagai Estima di Malaysia), Majesty di Thai akan menggantikan Toyota Ventury iaitu Hiace versi Commuter dengan kelengkapan paling selesa. Ia ditawarkan dalam tiga varian iaitu Standard, Premium dan Grande, dijual pada harga bermula 1.709 juta baht (RM232k) hingga 2.199 juta baht (RM298k).

‘Kemewahan’ Majesty ini berbanding Hiace dapat dilihat bermula dari bahagian luaran dengan menampilkan lebih banyak kemasan krom terutama pada muka, sisi dan belakang, lampu hadapan LED dengan lampu nyalaan siang serta rim pelbagai jejari dengan kemasan dua-ton.

Toyota Majesty – Granvia versi Thailand; van mewah berasaskan Hiace, seakan Vellfire, 10-tempat duduk

Pada bahagian kabin belakang, Majesty diberikan captain seat ‘ottoman’ pada barisan kedua dengan jarak rel larasan yang panjang berkuasa elektrik seakan pada Vellfire dan Alphard. Namun berbanding MPV mewah tersebut, Majesty mempunyai kelebihan dimensi yang jauh lebih panjang, menampilkan empat baris tempat duduk dengan konfigurasi muatan untuk 10-orang.

Bagi memudahkan penumpang masuk, kedua-dua sisi badan van ini diberikan pintu gelangsar berkuasa elektrik. Manakala untuk sistem hiburan, ia diberikan pemain DVD/CD dengan skrin sesentuh 7-inci, dihubungkan kepada 12- pembesar suara (hanya enam untuk Premium dan Standard).

Kemasan-kemasan mewah terus diberi pada bahagian ini termasuk upholsteri kulit berwarna cerah dan juga panel-panel dengan elemen kayu. Selain itu, ia juga dilengkapkan dengan tujuh-port USB dan sistem telematik T-Connect.

Toyota Majesty dijana oleh hanya satu pilihan janakuasa iaitu enjin 2.8 liter turbo diesel sama seperi trak pikap Toyota Hilux berkuasa 164 hp/420 Nm. Ia digandingkan dengan kotak gear enam kelajuan-automatik untuk memacu roda belakang.

Casis Hiace yang lebih maju ini juga membolehkan sistem suspensi jenis 4-link diterapkan pada bahagian belakang bagi memberikan keselesaan yang jauh dari model terdahulu.

Untuk keselamatan pula, Majesty diberikan sembilan-beg udara, termasuk beg tirai sepanjang kabin. Bukan sahaja kamera undur, model ini turut diberikan kamera pemantau sekeliling 360-darjah.

Selain dari sistem ABS, VSC dan Traction Control, van mewah ini turut menerima pakej bantuan pemanduan Toyota Safety Sense yang terdiri dari sistem Amaran Pra-Pelanggaran, Amaran Keluar Lorong, Dynamic Radar Cruise Control, dan Lampu Tinggi Automatik Dinamik. Cagak tempat duduk Isofix pula diberikan pada kabin belakang pada empat tempat duduk.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

 

Add a comment

required

required