Mercedes-AMG GLB 35 4Matic X247 didedah – kuasa 302 hp dan 400 Nm tork, pacuan semua roda 4Matic

Mercedes-AMG GLB 35 4Matic X247 didedah – kuasa 302 hp dan 400 Nm tork, pacuan semua roda 4Matic

Bagi memenuhi keperluan pengguna, Mercedes-Benz telah memperkenalkan varian prestasi bagi model GLB yang dinamakan sebagai Mercedes-AMG GLB 35 4Matic. SUV ini boleh didapati dalam tetapan lima tempat duduk atau tujuh tempat duduk, dan menggunakan enjin M260 yang sama dengan model A 35.

Enjin ini merupakan unit petrol empat silinder 2.0 liter turbo yang mampu menghasilkan kuasa 306 PS (302 hp) dari 5,800 hingga 6,100 rpm, dan 400 Nm tork antara 3,000 hingga 4,000 rpm. Turut dipasang pada model ini adalah sistem pacuan semua roda 4Matic, dengan bezanya, ia menggunakan transmisi klac berkembar AMG Speedshift DCT lapan kelajuan, dan bukannya unit tujuh kelajuan seperti pada A 35.

Pada aspek prestasi, SUV ini mampu memecut 0-100 km/j dalam masa 5.2 saat dan mencecah laju maksimum 250 km/j. Apabila dipandu seperti biasa, penggunaan bahan api boleh pergi serendah 7.5 liter bagi setiap 100 km (mengikut kitaran NEDC), manakala pembebasan CO2 pula berada serendah 171 gram bagi setiap kilometer.

Mercedes-AMG GLB 35 4Matic X247 didedah – kuasa 302 hp dan 400 Nm tork, pacuan semua roda 4Matic

Bagi menjadikan ia boleh bertahan dengan kelajuan tinggi di selekoh dan mengatasi olengan badan, suspensi biasa pada GLB 35 ini telah dipertingkat dengan knuckle stereng, transverse control arm pada gandar depan dan pemegang roda gandar belakang yang direka semula. Sistem AMG Ride Control didatangkan sebagai pilihan tambahan, dan melaluinya pemilik akan mendapat penyerap jenis adaptif dan boleh ditukar kepada tiga mod – Comfort, Sport dan Sport+.

Bagi mod pemanduan pula, AMG Dynamic Select menyediakan pilihan mod Slippery, Comfort, Sport, Sport+ dan Individual. Sistem ini juga menampilkan pengawal kelincahan AMG Dynamics, yang mempunyai dua mod iaitu Basic dan Advanced, yang diaktifkan bergantung kepada mod pemanduan.

Kelengkapan mekanikal lain yang berada pada kenderaan ini adalah termasuk stereng kuasa elektromekanikal yang sensitif kepada kelajuan dengan nisbah boleh ubah, serta sistem brek yang dinaik taraf dengan cakera berliang berukuran 350 mm serta angkup empat piston di hadapan, manakala di belakang menggunakan cakera 330 mm dan angkup satu piston.

Mercedes-AMG GLB 35 4Matic X247 didedah – kuasa 302 hp dan 400 Nm tork, pacuan semua roda 4Matic

Melihat kepada rekaan, GLB 35 menggunakan asas AMG Line tetapi dipasang dengan gril Panamericana yang sudah sinonim dengan model AMG. Barangan khas lain untuknya adalah splitter di hadapan, diffuser di belakang bersama empat muncung ekzos serta spoiler bumbung AMG.

Rim AMG 19 inci berwarna kelabu diberikan secara standard, tetapi terdapat tiga lagi pilihan rim yang berukuran antara 19 hingga 21 inci. Turut disediakan sebagai pilihan adalah pakej AMG Night yang memberikan kemasan hitam serta muncung ekzos krom gelap.

Pada bahagian dalam kemasan merah menampakkan ciri sporty model ini, dan ia digunakan sebagai penyeri pada tempat duduk yang dibalut dengan kulit buatan Artico/Dinamica serta tali pinggang keledar. Pada beberapa bahagian lain terdapat kemasan gentian karbon dan roda stereng standard padanya boleh dinaik taraf kepada roda stereng AMG Performance.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required