Mazda CX-5 2019 akan dilancarkan di Malaysia; varian 2.5L petrol turbo ditawarkan, tempahan dibuka esok

Mazda CX-5 2019 akan dilancarkan di Malaysia; varian 2.5L petrol turbo ditawarkan, tempahan dibuka esok

Tidak sampai dua tahun Mazda CX-5 generasi baharu sampai di Malaysia, versi tingkat taraf (dikenali sebagai model 2019) bakal menerjah pasaran Malaysia tidak lama lagi. Berita baik untuk mereka yang mahukan enjin petrol lebih berkuasa, Bermaz turut mengumumkan bahawa kali ini versi 2.5L petrol turbo turut ditawarkan, dan tempahan untuk versi baharu ini akan dibuka esok.

Walau bagaimanapun, perincian lebih lanjut masih belum diumumkan. Pada pasaran Jepun, model petrol paling berkuasa tersebut dijana oleh enjin 2.5 liter turbo empat-silinder SkyActiv-G berkuasa 230 PS pada takat 4,250 rpm dan tork maksima 420 Nm bermula 2,000 rpm. Ia digandingkan dengan kotak gear automatik enam-kelajuan SkyActiv-Drive, bersama sistem pacuan semua roda.

Untuk varian lain, model 2019 ini dijangka akan menerima tingkat taraf kecil – bagi model JDM, ia diberikan paparan meter digital seperti pada Mazda 3 baharu, suis kawalan pendingin hawa baharu, paparan head-up pada cermin hadapan, sokongan Apple Carplay/Android Auto dan pelbagai lagi.

Model generasi kedua ini telahpun dilancarkan di Malaysia pada Oktober 2017, ditawarkan dengan dua pilihan enjin petrol NA SkyActiv-G iaitu dalam versi 2.0 liter dan 2.5 liter, serta satu pilihan enjin turbodiesel iaitu enjin 2.2 liter SkyActiv-D. Tahun lalu, ia menerima sedikit kemaskini dengan pemadanan sistem bukaan pintu tailgate belakang tanpa sentuh untuk varian-varian terpilih.

Bermaz juga akan mempamerkan model baharu ini kepada orang ramai sebelum ia dilancarkan, bersama model-model lain dalam roadshow yang akan diadakan di Sunway Piramid bermula 4 hingga 9 September ini.

GALERI: Mazda CX-5 2.5L Turbo 2019 pasaran Jepun

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required