BMW Alpina B3 Touring – wagon dengan bekalan 462 hp/700 Nm, lebih berkuasa dari BMW M3 CS F80!

BMW Alpina B3 Touring – wagon dengan bekalan 462 hp/700 Nm, lebih berkuasa dari BMW M3 CS F80!

BMW masih lagi belum mendedahkan model 3 Series generasi terbaharu dalam versi paling berkuasa iaitu M3, tetapi penala yang sinonim dengan jenama tersebut, Alpina sudah pun mendedahkan model 3 Series yang lebih berkuasa dari M3 generasi F80, dan ia hadir dalam bentuk badan wagon digelar Alpina B3 Touring.

Model istimewa dari Alpina ini dibina berasaskan versi M340i xDrive, dijana oleh 3.0 liter enam-silinder turbo berkembar. Berbanding versi asal yang menjana 374 hp/500 Nm, Alpina telah menala semula enjin berkenaan bagi mengekstrak kuasa keseluruhan 462 hp dan tork maksima 700 Nm dapat dicapai seawal 3,000 rpm, atau 2 hp/100 Nm lebih berkuasa dari M3 CS F80!

Dengan enjin yang lebih berkuasa, Alpina turut menala semula kotak gear asal ZF lapan-kelajuan automatik bagi mendapatkan respon serta tukaran gear yang lebih cepat.

BMW Alpina B3 Touring – wagon dengan bekalan 462 hp/700 Nm, lebih berkuasa dari BMW M3 CS F80!

Sistem pacuan semua roda pintar BMW xDrive yang menghantar tork ke kesemua roda dalam jumlah bervariasi mengikut situasi masih lagi dikekalkan, namun Alpina membekalkan LSD yang dikawal oleh sistem elektronik pada gandar belakang bagi memberikan dinamik pemanduan yang lebih baik kepada wagon ini.

Walau bagaimanapun, Alpina tidak mendedahkan rekod pecutan 0-100 km/j B3 Touring tersebut, tetapi mendakwa “ia mampu mencapai kelajuan 300 km/j, menjadikan ia jentera paling laju dalam kelasnya.”

Pada bahagian luaran, Alpina B3 Touring ini juga menampilkan rupa yang lebih garang dari M340i Touring standard. Ia diberikan spoiler pada bampar hadapan bersama bampar belakang dengan diffuser yang lebih agresif dan menenpatkan empat tip ekzos berbentuk oval.

Pembeli boleh memilih antara dua set rim untuk B3 Touring mereka, sama ada rim 19-inci Alpina Dynamic dengan jejari 5×4, atau rim aloi-forged 20-inci Alpina Classic dengan rekaan 20-jejari. Rim 20-inci tersebut kini turut menampilkan semula ciri pelindung hab roda yang boleh dikunci.

Dalam kabin, ia masih lagi kelihatan seiras dengan M340i Touring biasa, tetapi logo BMW pada bahagian tengah roda stereng kini telah digantikan dengan logo Alpina. Perkataan ‘Alpina’ juga muncul pada skrin instrumen 12.3-inci digital sepenuhnya wagon ini.

BMW Alpina B3 Touring ini boleh mula ditempah pada suku pertama 2020 nanti, dan pelanggan pertama akan menerima kereta tersebut pada pertengahan tahun hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required