Honda Supra GTR150 2020 – RS150R diperbaharui di Indonesia, berbeza berbanding Winner X di Vietnam

Honda Supra GTR150 2020 – RS150R diperbaharui di Indonesia, berbeza berbanding Winner X di Vietnam

Selepas Honda Winner X dilancarkan di Vietnam, negara lain juga tertunggu-tunggu bila model baru ini akan masuk ke pasaran masing-masing, termasuklah Indonesia. Namun, lain yang ditunggu, lain pula yang tiba. Semalam pengedar motosikal Honda di negara itu melancarkan versi facelift bagi Supra GTR150, atau juga dikenali di negara kita sebagai RS150R.

Sementara Winner X menunjukkan perubahan yang jelas pada keseluruhan rekaannya berbanding RS150R, Supra GTR150 facelift ini pula menampilkan beberapa perubahan kecil dan masih menampakkan ia adalah sebuah RS150R. Cumanya, perubahan tersebut dikatakan sebagai menjadikan model ini lebih sporty.

Bahagian perumbah lampu hadapannya kini mempunyai rekaan yang sedikit berbeza, manakala lampu belakangnya diubah menjadi lebih kecil dan lampu penunjuk arah diletakkan berasingan di bawah. Bahagian meter juga diubah dengan kini menggunakan unit digital dan tiada lagi penunjuk rpm jenis analog seperti model sebelumnya.

Selain daripada itu, semua ciri motosikal ini masih lagi sama seperti RS150R iaitu dikuasakan oleh enjin suntikan bahan api PGM-Fi satu silinder 149.16 cc DOHC, yang digabungkan bersama transmisi enam kelajuan untuk menghasilkan 16.3 PS pada 9,000 rpm dan 14.2 Nm tork pada 6,500 rpm.

Pada bahagian hadapan terdapat fork teleskopik, tayar 90/80 serta brek cakera manakala di belakang pula terdapat monoshock, tayar 120/70 dan brek cakera. Rim adalah unit 17 inci dan motosikal ini datang dengan tangki bahan api 4.5 liter. Supra GTR150 facelift ini ditawarkan dalam empat warna di Indonesia, dengan harga 22.5 juta Rupiah (RM6,700).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

  • tengku suehighme on Sep 25, 2019 at 3:55 am

    biasa la, macam kereta jugak…cuba tgk proton,kalau nak keluar model baru, model sedia ada akan dibuat facelift….nak habiskan stok.model sedia ada dulu…honda indonesia nak habiskan stok supra gtr yg lama2 dulu, sebelum release rs version 2…..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required