SPYSHOT: Toyota Corolla Hybrid pula diuji di Malaysia

SPYSHOT: Toyota Corolla Hybrid pula diuji di Malaysia

Toyota Corolla 2019 baru saja dilancarkan minggu lalu, dan sekarang sudah ada orang yang terserempak pula dengan model sama, tetapi dengan pelekat bampar. Ini versi mana pula? Unit ini ditemui oleh seorang pembaca, JohnnyBoy di Iskandar Puteri, Johor. Yang jelas, daripada sedikit perincian biru yang ada, ini adalah Toyota Corolla Hybrid.

Lencana tulisan “Hybrid” pada kereta ini juga boleh dilihat tertampal dengan pelekat untuk menyembunyikan identitinya. Jika diperhatikan ruang dalaman pula, butang EV Mode juga ada kelihatan pada sekitar bahagian tombol gearnya. Pada Coralla 1.8G biasa, ruang butang berkenaan dibiarkan kosong.

Dan, berdasarkan bahagian pemegang nombor plat yang ada, ia sangat mirip dengan apa yang biasa digunakan oleh UMW Toyota Motor. Head unit 2-DIN dengan skrin sentuh yang ada juga selalu kita lihat dipasangkan pada model-model syarikat itu, sama seperti yang kita lihat pada model Corolla yang dilancarkan minggu lepas untuk pasaran tempatan.

SPYSHOT: Toyota Corolla Hybrid pula diuji di Malaysia

Di Thailand, Toyota memang ada menjual Corolla dalam varian 1.6L, 1.8L dan hibrid. Versi hibridnya menggunakan unit enjin 2ZR-FXE kitaran Atkinson yang sama dengan versi Corolla 1.8L yang menghasilkan 98 PS pada 5,200 rpm dan 142 Nm pada 3,600 rpm. Ini dipadankan pula dengan motor elektrik 72 PS/122 Nm dan CVT, menjadikan output keseluruhan sistem 122 PS.

Tolak tepi head unit yang ada, kereta ini nampak seperti hadir dengan tingkat spesifikasi Corolla Hybrid High di Thailand, yang hadir lengkap dengan ciri bantuan pemandu Toyota Safety Sense – ini dapat dilihat dari kamera pada cermin depan serta butang-butang disebelah kiri stereng yang digunakan.

SPYSHOT: Toyota Corolla Hybrid pula diuji di Malaysia

Adakan ini petunjuk bahawa UMWT sedang membuat persiapan untuk pengenalan model Corolla Hybrid untuk pasaran tempatan selepas ini? Masih terlalu awal untuk meneka. Apa pun, yang pastinya, syarikat itu sedang dalam proses membuat penilaian terhadap model terbabit, kemungkinan besar untuk disesuaikan dengan keperluan pasaran tempatan.

Jika ini benar-benar berlaku, sangat menarik untuk melihat perkembangan segmen-C dalam pasaran, kerana kereta ini tentunya akan dijual pada harga yang cukup menarik, sekaligus akan mengganggu keselesaan pesaingnya yang lain, seperti Honda Civic dan Mazda 3.

Toyota Corolla 1.8G 2019

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required