Jangan tersilap, Toyota Yaris yang ada dijual di Malaysia tidaklah sama dengan model dengan nama Yaris untuk pasaran Jepun dan Eropah. Yaris yang diterima untuk pasaran Malaysia sebenarnya merupakan versi hatchback bagi model sedan Vios.

Toyota Yaris 2020 diumumkan tidak lama sebelum ini, dan kami sempat untuk menjengah model terbabit ketika di Tokyo Motorshow 2019 untuk melihat penawaran yang ada padanya. Antara yang menarik tentang Yaris terbaru ini, ia menggunakan platform yang baru, iaitu TNGA (GA-B) untuk kenderaan kompak dan menjadikannya model pertama Toyota yang menggunakan platform itu.

Dengan itu, Yaris terbaru ini 50 kg berat dapat dikurangkan, kekuatan bertambah 30 peratus dan titik graviti tengah direndahkan 15 mm – menyumbang kepada pengendalian lebih lincah dan tegap. Ia akan mula dijual di Jepun pada bulan Februari 2020 dan juga akan dibawa ke Tokyo Motor Show minggu depan. Sebagai sebuah model generasi baru, Yaris ini juga

Keseluruhannya terdapat tiga penggerak yang disediakan untuk Yaris baru ini iaitu enjin 1.0 liter 1KR (dipertingkat), 1.5 liter tiga silinder Dynamic Force Engine M15A (unit baru) dan 1.5 liter yang dipadankan bersama sistem hibrid THS II.

Di dalam video ringkas ini, kami bawakan versi hibrid kepada anda. Yang mana lagi cantik, Yaris ini atau yang kita ada untuk pasaran tempatan?