Mazda CX-8 CKD dilancarkan pada pasaran Malaysia – RM180k hingga RM218k, 4 varian, petrol dan diesel

Mazda CX-8 CKD dilancarkan pada pasaran Malaysia – RM180k hingga RM218k, 4 varian, petrol dan diesel

SUV dengan tiga baris tempat duduk, Mazda CX-8 sudah pun keluar dari barisan produksi di kilang Inokom, Kulim Kedah bulan lalu serta tempahannya sudahpun dibuka, dan kami telah pun berpeluang untuk memandu ujinya. Dan hari ini, Bermaz secara rasmi mengumumkan bahawa ia rasmi masuk ke pasaran Malaysia.

Mazda CX-8 dijual pada harga atas jalan tanpa insuran bermula RM179,960.40 untuk model asas 2.5G 2WD Mid, RM185,960.40 untuk model 2.5G 2WD Mid Plus, manakala dua versi tertinggi pula dijual pada RM200,960.40 untuk 2.5G 2WD High (petrol) dan RM217,722.80 bagi 2.2D 4WD High (diesel).

Seperti model-model Mazda lain, CX-8 diberikan waranti lima pengeluar selama lima-tahun/100,000 km dan juga penyelengaraan percuma juga selama lima-tahun. Sebelum ini juga Bermaz pernah menyebut bahawa CX-8 bakal dijual pada harga 15% hingga 20% lebih mahal dari versi dua baris tempat duduknya iaitu CX-5, dan harga yang muncul ini nampaknya selari apa yang didakwa sebelum ini.

Mazda CX-8 CKD dilancarkan pada pasaran Malaysia – RM180k hingga RM218k, 4 varian, petrol dan diesel

Klik untuk besarkan

Selain itu, CX-8 turut ditawarkan pelbagai ciri-ciri pilihan tambahan, termasuk filem penapis haba (RM2,000), plat bendul sisi bercahaya (RM400), pilihan tempat duduk balutan kulit bagi varian Mid dan Mid Plus (RM4,500), dan juga warna-warna metalik premium seperti Soul Red Crystal, Machine Grey, dan Snowflake Pearl White dengan harga RM3,000.

CX-8 adalah SUV yang diletakkan satu tangga di bawah model flagship Mazda CX-9, dan satu tangga di atas CX-5. Secara asasnya, ia adalah CX-5 dengan saiz lebih besar terutamanya jarak roda yang lebih panjang bagi membolehkan ia diberikan satu baris tempat duduk tambahan. Ia diukur dengan dimensi 4,900 mm panjang, 1,840 mm lebar, 1,730 mm tinggi dan jarak roda 2,930 mm – atau 230 mm lebih panjang dengan jarak roda 230 mm lebih jauh dari CX-5.

Dua jenis konfigurasi tempat duduk ditawarkan pada CX-8 pasaran Malaysia. Anda boleh memilih sama ada dengan konfigurasi tujuh tempat duduk (2-3-2) , atau versi lebih premium enam tempat duduk (2-2-2) yang hadir dengan captain seat untuk barisan tengah. Secara keseluruhan, empat varian ditawarkan terdiri dari tiga versi petrol NA iaitu 2.5L 2WD Mid, 2.5L 2WD Mid Plus dan 2.5L 2WD High serta satu pilihan turbodiesel iaitu 2.2L AWD.

Model paling asas 2.5L 2WD Mid hadir dengan konfigurasi tujuh-tempat duduk, lampu nyalaan siang dengan mentol dan juga upholsteri fabrik. Model 2WD Mid Plus pula menerima konfigurasi enam-tempat duduk, lampu nyalaan siang LED dan upholsteri fabrik.

Mazda CX-8 CKD dilancarkan pada pasaran Malaysia – RM180k hingga RM218k, 4 varian, petrol dan diesel

Model 2.5L 2WD High dan 2.2L AWD pula berkongsi kelengkapan yang sama iaitu enam-tempat duduk dengan baris kedua dipisahkan dengan konsol perehat tangan dan pemegang cawan, serta upholsteri balutan kulit Nappa.

Pada bahagian luar, selain dari jarak roda panjang CX-5 dan CX-9 dibezakan dengan pemadanan gril dimana model lebih panjang ini diberikan gril dengan elemen slat mendatar seperti CX-9 berbanding mesh pada CX-5. Model diesel pula menerima rel bumbung dengan kemasan perak.

Semua varian menerima rim aloi 19-inci dengan tayar 255/55R19 (Mid Plus dengan kemasan perak, High dan diesel pula kemasan aloi lebih gelap), lampu hadapan LED automatik (hanya model asas diberikan lampu mentol), lampu kabus LED, lampu belakang LED, sistem pintar tanpa kunci, kawalan pendingin hawa tiga-zon, kerusi pemandu larasan 10-cara, tailgate berkuasa, sistem infotainmen MZD Connect, enam-beg udara, kawalan kestabilan dinamik, ABS dengan EBD dan bantuan brek, kawalan cengkaman dan bantuan mula mendaki.

Model tertinggi petrol dan diesel pula turut hadir dengan kamera pemantau sekeliling 360-darjah dan juga paparan head-up yang dipancarkan ke cermin hadapan.

Mazda CX-8 CKD dilancarkan pada pasaran Malaysia – RM180k hingga RM218k, 4 varian, petrol dan diesel

Sistem keselamatan Mazda i-Activesense hanya diberikan pada model tertinggi 2.5L 2WD High dan 2.2L AWD, terdiri dari sistem lampu hadapan LED Adaptif (ALH), Amaran Keluar Lorong (LDWS), Bantuan Kekal Lorong (LKAS), Amaran Perhatian Pemandu (DAA), Pemantau Titik Buta (BSM), Amaran Lintasan Trafik Belakang (RCTA), dan Sokongan Brek Bandar Pintar hadapan dan belakang (CMBS).

Walau bagaimanapun, model 2.5L 2WD Mid Plus akan diberikan sistem Lampu Adaptif Hadapan (AHS), BSM, RCTA dan juga CMBS untuk bahagian hadapan sahaja.

Untuk model petrol, ia akan dijana enjin 2.5 liter NA SkyActiv-G berkuasa 192 hp/257 Nm, dengan kotak gear automatik enam kelajuan memacu roda hadapan. Manakala versi tertinggi akan diberikan enjin turbodiesel 2.2 liter SkyActiv-D menjana 188 hp/450 Nm, dan satu-satunya varian ditawarkan dengan sistem AWD.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required