Honda Civic hatch facelift dilancar di Thai – RM168k hanya varian 1.5 RS, dilengkapi Honda Sensing

Honda Civic hatch facelift dilancar di Thai – RM168k hanya varian 1.5 RS, dilengkapi Honda Sensing

Setahun selepas model facelift untuk sedan Honda Civic generasi ke-10 dilancarkan di Thailand, kini negara berkenaan menerima model facelift bagi versi hatchback pula. Model dengan but lebih pendek tersebut dijual hanya dalam satu varian di negara itu iaitu Civic hatchback 1.5 RS, boleh dimiliki dengan harga 1.229 juta baht (RM167,871).

Model ini menerima penyegaran minimal pada bahagian luaran sama seperti sedan, menampilkan bampar hadapan dan belakang baharu, dan juga elemen hitam berkilat pada gril dan kemasan-kemasan pada bampar. Versi hatchback ini juga menerima tip ekzos berkembar (tiga pada model Type R) pada bahagian tengah bampar, berbeza dengan model sedan yang terletak pada setiap sisi.

Diffuser pada bampar belakang juga kini berwarna hitam berkilat, manakala rim pula masih kekal dengan saiz 17-inci tetapi diberikan rekaan baharu, dibaluti tayar 215/50R17.

Honda Civic hatch facelift dilancar di Thai – RM168k hanya varian 1.5 RS, dilengkapi Honda Sensing

Model facelift ini juga dibekalkan dengan sistem bantuan pemanduan Honda Sensing yang terdiri dari cruise control adaptif, Low Speed Follow (LSF), Amaran Pelanggaran Hadapan (FCW), Sistem Brek Pengelak Pelanggaran (CMBS), Sistem Bantuan Kekal Lorong (LKAS), Pengelak Keluar Jalan (RDM), Amaran Keluar Lorong (LDW) dan Lampu Tinggi Automatik (AHB).

Kelengkapan keselamatan lain yang turut dipadankan termasuk pemantau titik buta Honda LaneWatch, brake hold automatik, bantuan mula mendaki, kawalan kestabilan (VSA) dan juga kamera undur pelbagai sudut. Sistem penghidup enjin kawalan jauh masih ditawarkan, dan kini ia menerima sistem Honda Connect untuk pasaran Thai.

Honda Civic hatch facelift dilancar di Thai – RM168k hanya varian 1.5 RS, dilengkapi Honda Sensing

Honda Civic hatchback facelift masih lagi dijana oleh enjin 1.5 liter VTEC turbo empat-silinder dengan kuasa yang tidak berubah iaitu 173 hp/220 Nm. Ia digandingkan dengan kotak gear CVT automatik dan hanya memacu roda hadapan.

Versi yang disegarkan ini turut ditawarkan dengan aksesori Modulo termasuk rim, kemasan cermin dan krom. Ia hadir dengan lima pilihan warna iaitu Sonic Gray Pearl, Rallye Red, Platinum White Pearl, Modern Steel Metallic dan Crystal Black Pearl.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required