Volkswagen akan lancar 75 EV, 60 hibrid menjelang 2029 – RM276b dibelanjakan dalam tempoh 5 tahun

Volkswagen akan lancar 75 EV, 60 hibrid menjelang 2029 – RM276b dibelanjakan dalam tempoh 5 tahun

Volkswagen Group mahu mengatur langkah yang lebih besar di masa hadapan dengan merancang untuk melabur sejumlah €60 billion (RM275.7 bilion) dalam mobiliti elektrik, hibridisasi dan digitalisasi menjelang lima tahun akan datang bermula tahun 2024.

Perkara ini diumumkan dalaman mesyuarat lembaga pengarah syarikat konglomerat ini pada minggu lepas, berbeza dengan apa yang dirancangkan pada tahun lalu iaitu pelaburan hanya sejumlah €33 billion (RM151.7 bilion) untuk digunakan dalam mobiliti elektrik sahaja.

Namun pengeluar kenderaan Jerman ini telah mengambil keputusan untuk memperkenalkan 75 model kenderaan elektrik (EV) menjelang tahun 2029, bersama dengan 60 model kenderaan hibrid. Ini bermakna dianggarkan sebanyak lapan model EV dan enam model hibrid bakal diperkenalkan setiap tahun.

Volkswagen akan lancar 75 EV, 60 hibrid menjelang 2029 – RM276b dibelanjakan dalam tempoh 5 tahun

Perancangan ini dibuat untuk menjual 26 juta EV termasuk enam juta hibrid sepanjang tempoh tersebut. Daripada angka 26 juta, sekitar 20 juta pula bakal dibangunkan dengan Modular Electric Drive Matrix (MEB) baharu, yang merupakan model elektrik secara komersil syarikat ini, termasuk ID.3. Manakala enam juta lagi akan menggunakan High Performance Platform (PPE) seperti Porsche Taycan.

Volkswagen juga telah mengesahkan SUV bersaiz kecil yang dinamakan sebagai ID.4, telah bersedia untuk dipertontonkan tahun ini di Frankfurt Motor Show, dan dijangka akan memulakan produksi di kilang pemasangan Emden di Jerman pada tahun 2022.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required