Nissan Sentra 2020 muncul di LA – Sylphy pasaran Amerika, 2.0 liter 149 hp/197 Nm, Safety Shield 360

Nissan Sentra 2020 muncul di LA – Sylphy pasaran Amerika, 2.0 liter 149 hp/197 Nm, Safety Shield 360

Selepas muncul di Shanghai April lalu, Nissan Sylphy generasi baharu kini sudah pun mendarat di Amerika Syarikat. Seperti juga generasi sebelumnya, model berkenaan terus dikenali sebagai Sentra pada pasaran tersebut, dan ditawarkan dalam tiga varian iaitu S, SV dan SR.

Berbanding Sylphy di China dijana oleh enjin 1.6 liter NA HR16DE, Sentra di Amerika menerima enjin yang lebih maskulin iaitu unit 2.0 liter empat-silinder bagi menggantikan enjin 1.8 liter pada model generasi sebelumnya.

Unit janakuasa baharu tersebut mampu menghasilkan 149 hp dan tork maksima 197 Nm, atau 20% lebih berkuasa berbanding versi sebelum ini. Kuasa dari enjin masih kekal dihantar ke roda hadapan, menerusi kotak gear automatik CVT Xtronic, tanpa pilihan transmisi manual.

Tiada perbezaan ketara pada bahagian luaran untuk model Amerika dengan versi di China. Sentra diberikan gril hadapan V-Motion sama seperti model-model baharu Nissan yang lain, bersama lampu hadapan lebih tirus, lengkap dengan lampu nyalaan siang yang diinspirasikan dari boomerang.

Nissan Sentra 2020 muncul di LA – Sylphy pasaran Amerika, 2.0 liter 149 hp/197 Nm, Safety Shield 360

Bahagian sisi Sentra ini menampilkan garis bumbung seakan coupe yang landai ke belakang, bersama garis-garis badan yang menonjolkan otot-otot. Bahagian tiang-C menerima kemasan hitam sama seperti Altima/Teana dan Almera generasi baharu, memberikan ilusi seolah-olah bumbungnya direka terapung.

Di belakang, lampu dengan grafik boomerang sekali lagi menjadi serlahan utama. Bampar Sentra ini direka dengan kemasan seakan diffuser. Berbeza model China dengan tip ekzos tersorok, model dengan enjin lebih besar di Amerika ini hadir dengan tip ekzos sebenar keluar dari bawah bampar.

Untuk versi asas S, ia hanya diberikan rim besi bersaiz 16-inci dan juga brek belakang jenis dram. Manakala SV pula dipadankan rim aloi dengan saiz sama bersama brek belakang jenis cakera.

Model SR bukan sahaja tampil sebagai varian paling mahal, malah ia turut hadir dengan gaya paling sporty. Model ini diberikan rim dua tona bersaiz 18-inci, bersama skirt sisi dan spoiler belakang. Ia juga menerima kemasan hitam pada penutup cermin sisi dan pilihan warna hitam pada keseluruhan bumbung, bersama krom yang lebih gelap pada gril hadapan dan tip ekzos.

Nissan Sentra 2020 muncul di LA – Sylphy pasaran Amerika, 2.0 liter 149 hp/197 Nm, Safety Shield 360

Kesemua tiga varian Sentra ini hadir standard dengan ciri seperti sistem kunci pintar bersama suis penghidup enjin. Sentra tidak menerima paparan digital sepenuhnya, tetapi satu skrin pelbagai informasi bersaiz agak besar iaitu 4.2-inci diletakkan di antara dua meter analog utama. Model S dan SV pula menerima skrin sesentuh untuk sistem hiburan bersaiz 7-inci.

Model SR menerima sistem pendingan hawa dua zon dan skrin infotainmen dengan saiz lapan-inci yang turut menyokong fungsi Apple Carplay dan Android Auto. Versi ini turut ditawarkan dengan dua pilihan tema dalaman iaitu upholsteri kulit berwarna tan membaluti bahagian atas papan pemuka, panel pintu, tempat duduk (dengan liang serta elemen rekaan permata), perehat lutut dan bahagian-bahagian lain seperti Sylphy China, atau versi hitam keseluruhan dengan serlahan jahitan benang oren.

Selain itu, bahagian dalaman Sentra SR tersebut turut menampilkan kemasan-kemasan yang nampak premium seperti kemasan perak pada corong udara pendingin hawa, perumah konsol gear, pembuka pintu dan roda stereng, serta kemasan gentian karbon palsu pada pemegang cawan utama dan papan suis pada pemegang pintu.

Untuk keselamatan, Nissan Sentra 2020 pasaran Amerika dibekalkan dengan 10-beg udara dan pakej keselamatan aktif Nissan Safety Shield 360 untuk kesemua varian, yang terdiri dari pelbagai sistem bantuan pemanduan seperti Amaran pelanggaran hadapan, Pemantau Titik Buta, Amaran Keluar Laluan, Amaran Lintasan Trafik Belakang dan lampu tinggi automatik. Model SR turu tampil dengan cruise control adaptif dengan fungsi stop & go dan juga kamera pemantau sekeliling pintar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required