Honda Vezel Modulo X – HR-V lebih garang di Jepun; Touring Turbo 172 PS/220Nm & Hybrid 132 PS/156 Nm

Honda Vezel Modulo X – HR-V lebih garang di Jepun; Touring Turbo 172 PS/220Nm & Hybrid 132 PS/156 Nm

Kita di Malaysia cuma menerima Honda HR-V paling sporty dari varian RS, tetapi di Jepun crossover segmen-B yang dikenali sebagai Honda Vezel berkenaan kini hadir dalam versi Modulo X, tampil dengan muka yang lebih garang.

Model yang didedahkan di Tokyo Auto Salon 2019 pada Januri lalu ini ditawarkan dalam dua varian iaitu Touring dijual pada harga 3,528,800 yen (RM134,465) dan juga Hybrid berharga 3,617,900 yen (RM137,860).

Untuk model Touring, ia dijana oleh enjin empat-silinder 1.5 liter VTEC Turbo berkuasa 172 PS pada takat 5,500 rpm dan tork maksima bermula 1,700 hingga 5,500 rpm. Ia dipadankan dengan kotak gear CVT, hanya memacu roda hadapan.

Honda Vezel Modulo X – HR-V lebih garang di Jepun; Touring Turbo 172 PS/220Nm & Hybrid 132 PS/156 Nm

Manakala untuk model Hybrid, seperti namanya ia menerima enjin petrol dengan hibrid motor elektrik, menggunakan sistem Sport Hybrid i-DCD. Sistem tersebut menggabungkan enjin 1.5L i-VTEC kitaran Atkinson berkuasa 132 PS/156 Nm dan juga motor elektrik berkuasa 22 PS/160 Nm.

Sama dengan sistem i-DCD untuk HR-V, Jazz dan City Hybrid di Malaysia, ia dipadankan dengan kotak gear klac berkembar automatik tujuh-kelajuan. Tetapi yang berlainan, Vezel Modulo X Hybrid JDM ini ditawarkan sama ada dalam versi pacuan hadapan atau pacuan semua roda.

Anda boleh lihat, Modulo X ini diberikan muka yang sedikit berbeza kerana diberikan bampar hadapan yang memberikan elemen ‘X’ besar pada muka, perumah lampu kabus baharu, bar krom pada gril dan kemasan-kemasan berwarna hitam. Bahagian belakang juga diberikan bampar baharu bersama dua tip ekzos dan juga liang udara palsu.

Honda Vezel Modulo X – HR-V lebih garang di Jepun; Touring Turbo 172 PS/220Nm & Hybrid 132 PS/156 Nm

Penampilan baharu pada Vezel ini dilengkapkan dengan set rim aloi 18-inci untuk model pacuan hadapan dan 17-inci untuk model AWD. Ia juga diberikan suspensi dengan penyerap hentak dan spring yang berbeza dari model standard.

Bahagian dalaman model ini turut tampil lebih sporty dengan pemadanan tempat duduk semi-bucket yang diberikan upholsteri Ultrasuede (balutan kulit pada sokongan sisi) dan sulaman Modulo X serta set karpet kaki istimewa Modulo X.

Untuk keselamatan, model istimewa ini diberikan sistem bantuan pemandu Honda Sensing. Ia ditawarkan dalam empat warna badan iaitu Premium Crystal Blue Metallic, Premium Crystal Red Metallic, Platinum White Pearl dan Crystal Black Pearl.

GALERI: Honda HR-V Modulo X di Tokyo Auto Salon 2019

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required