Yamaha WR155R tiba di Indonesia – enjin 155 cc VVA

Yamaha WR155R tiba di Indonesia – enjin 155 cc VVA

Sekarang ini di Indonesia sedang berlangsung satu majlis pengenalan motosikal baru oleh Yamaha dan turut dihadiri oleh pelumba MotoGP, Maverick Vinales. Selain NMax 2020, turut diperkenalkan untuk pasaran negara itu adalah model trail WR155R dan klasik XSR155.

WR155R masuk ke pasaran Indonesia untuk memberi saingan kepada Kawasaki KLX150 dan juga Honda CRF150L, dengan dipacu oleh enjin satu silinder 155 cc SOHC VVA suntikan bahan api, bersama padanan transmisi enam kelajuan, untuk menghasilkan kuasa 16.5 hp pada 10,000 rpm dan 14.7 Nm tork pada 8,500 rpm.

Demi menggalas tugas meredah pelbagai permukaan jalan, motosikal ini dilengkapi dengan rim aluminium 21 inci di hadapan, 18 inci di belakang, fork teleskopik 41 mm, monoshock, kerangka jenis semi double cradle, tangki bahan api 8.1 liter, brek cakera depan dan belakang serta berat cuma 133 kg.

Biasa bagi motosikal jenis seperti ini, panel badan WR155R adalah ringkas, dengan banyak pengaruh daripada motocross, termasuklah tempat duduk yang nipis. Semua lampunya masih menggunakan mentol halogen, tetapi turut didatangkan dengan fungsi lampu kecemasan (hazard light).

Panel meter pula menggunakan unit digital berbentuk petak dan disusun secara ringkas. Yamaha WR155R baru ditawarkan di di Indonesia dalam dua warna iaitu hitam dan biru, dengan harga yang bermula 36.9 juta rupiah (RM10,954).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required