Dalam masa dua minggu lagi, Boon Siew Honda (BSH) Sdn Bhd akan melancarkan satu produk baru untuk pasaran Malaysia. Dalam jemputan majlisnya, tidak dinyatakan secara terang apa model baru tersebut tetapi sekarang ada sebuah model Honda baru yang sudah berada di kedai pengedar iaitu RS150R versi dipertingkat (dipanggil ringkas sebagai V2), sama seperti Honda Supra GTR150 yang dilancarkan di Indonesia September lalu.

Sementara ramai yang menunggu model Winner X dengan perubahan yang lebih besar, RS150R V2 ini pula menampilkan beberapa peningkatan kecil termasuk yang paling utama adalah panel meter digital penuh, unit lampu belakang lebih kecil tanpa panel lutsinar di tepi dan lampu penunjuk arah.

Selain daripada itu, terdapat juga beberapa perubahan atau penambahan lain pada motosikal ini seperti panel plastik tambahan atas lampu hadapan dan ekor belakang, cermin sisi dan tiada lagi pemula enjin jenis tendang.

Kami jangkakan, bahagian enjin tidak mengalami sebarang perubahan, di mana ia masih dikuasakan oleh unit satu silinder empat lejang DOHC berpenyejukan cecair 149.16 cc, kotak gear enam kelajuan, serta kuasa 15.6 PS pada 9,000 rpm dan 13.5 Nm tork pada 6,500 rpm.

Kelengkapan lain yang dapat kami lihat pada RS150R V2 yang dipamerkan di Welly Subang ini adalah termasuk tayar IRC 90/80R17 di hadapan dan 120/70 di belakang, serta brek cakera depan dan belakang tanpa ABS.

Harga rasmi untuk Honda RS150R V2 ini masih belum dikeluarkan oleh BSH, tetapi di Welly Subang, unit berwarna hitam/oren, biru/putih, merah/hitam, dan Tricolor dijual pada harga RM9,300 manakala versi Repsol dijual pada harga RM9,500. Ini adalah harga untuk belian tunai dan termasuk semua kos atas jalan dan insurans.