Program Subsidi Petrol tidak diteruskan pada Januari 2020, tarikh perlaksanaan akan diumum kemudian

Program Subsidi Petrol tidak diteruskan pada Januari 2020, tarikh perlaksanaan akan diumum kemudian

Ini mungkin berita baik untuk mereka yang tidak tersenarai sebagai penerima subsidi petrol dan ternanti-nanti harga RON 95 yang akan diapungkan bulan hadapan – kerajaan menerusi Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) mengumumkan bahawa perlaksanaan Program Subsidi Petrol (PSP) akan ditangguhkan sehingga ke tarikh baharu yang akan diumumkan nanti.

Ini bermakna, harga petrol RON 95 akan kekal dijual pada harga siling sedia ada iaitu RM2.08 seliter pada Januari 2020, dan bukan mula naik 1 sen sehingga mencapai harga pasaran, yang kini berada pada kadar RM2.33 seliter mengikut Mekanisma Harga Automatik (APM) yang diumumkan minggu lalu.

Pengumuman ini dibuat berdasarkan Mesyuarat Kabinet yang dijalankan pada 18 Disember lalu, dan menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh KPDNHEP, ia dibuat untuk memberi ruang kepada dua perkara iaitu untuk memberi kefahaman dan mempersiapkan rakyat untuk menerima program PSP, dan juga proses pendaftaran penerima dari kelompok M40 yang dikendalikan Kementerian Kewangan (MoF).

Pengumuman PSP ini telah diumumkan oleh kerajaan pada 7 Oktober 2019, sebagai salah satu perkara untuk memenuhi manifesto Pakatan Harapan pada pilihan raya ke-14 yang lalu. Menurut kerajaan lagi, sejumlah RM2.4 bilion telah diperuntukkan dalam Belanjawan 2020 untuk program ini yang akan memberi manfaat kepada 8 juta rakyat dari kelompok B40 dan M40.

Dengan pengumuman ini, sistem penetapan harga minyak akan kekal sama seperti minggu-minggu sebelum ini tanpa sebarang perubahan, sehingga satu tarikh baru yang akan diumumkan kelak. Juga mulai 1 Januari 2020, petrol RON 95 di seluruh negara akan dipertingkat dari gred Euro 2 kepada Euro 4.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required