Buat masa sekarang, Proton Saga 2019 dilihat sebagai sedan segmen-A terlaris dalam pasaran – tapi adakah pesaing terdekatnya, Perodua Bezza akan melihat sahaja perkembangan ini? Nah ini dia, kami telah menerima gambar Perodua Bezza facelift 2019 dari pembaca, Ahmad Mukhlis dan satu lagi sumber dari laman car-ideologi.blogspot.com.

Nampaknya, kereta-kereta tersebut sedang menuju ke bilik-bilik pameran berdasarkan jumlahnya yang agak banyak – mungkin tarikh pelancarannya juga sudah hampir. Berdasarkan imej-imej tersebut, Bezza 2020 nampaknya diberikan perubahan ketara pada bahagian muka – menampilkan lampu hadapan yang lebih nipis dan tajam, bersama bampar hadapan baharu dengan perumah lampu kabus/kemasan liang udara sisi yang direka lebih bersegi dan agresif.

Rekaan lampu belakang masih lagi nampak sama, tetapi bampar pada bahagian ini kelihatan lebih ‘sibuk’ dengan pemadanan kemasan untuk reflektor yang besar dan nampak seperti liang udara palsu seakan pada Axia facelift dan Myvi, serta kemasan seakan diffuser juga jauh lebih besar dari sebelum ini.

Pada bahagian sisi, dapat dilihat kemasan skirt sisi juga berubah bentuk, dan ia kini diberikan set rim aloi dua-tona dengan rekaan baharu. Untuk keseluruhan, Perodua mungkin mahukan Bezza facelift ini kelihatan lebih hampir dengan model sedan konsep Perodua yang muncul pada tahun 2010.

Kami jangkakan tiada sebarang perubahan besar untuk sistem mekanikal pada Bezza kemaskini ini, dan ia masih akan dijana pilihan enjin 1KR-VE 1.0 liter VVT-i berkuasa 67 hp/91 Nm dan enjin 1NR-VE 1.3L Dual VVT-i berkuasa 94 hp/121 Nm, dan digandingkan dengan kotak gear manua lima-kelajuan atau automatik empat-kelajuan yang sama.

Walau bagaimanapun, kami jangkakan Bezza facelift 2020 akan menerima tingkat taraf sama seperti kembar hatchbacknya iaitu Axia facelift. Ia termasuk lebih banyak varian akan diberikan sistem kestabilan elektronik (ESP) secara standard, manakala model tertinggi akan diberikan sistem bantuan pemanduan ASA 2.0 yang terdiri dari sistem seperti Pre-Collision Warning (PCW), Pre-Collision Braking (PCB), Front Departure Alert (FDA) dan Pedal Misoperation Control (PMC) – semuanya berfungsi melalui kamera pada cermin utama.

Pada bahagian kabin, sedan ini mungkin akan diberikan berberapa perubahan, antaranya perehat badan tempat duduk belakang yang direka dengan sudut lebih condong kebelakang. Dengan rupa awal yang muncul ini, bagaimana? Adakah anda rasa kedudukan Proton Saga akan kembali tergugat?