TAS2020: Toyota 86 empat-pintu NATS LS86 yang sebenarnya dihasilkan dari Camry Hybrid AVV50

TAS2020: Toyota 86 empat-pintu NATS LS86 yang sebenarnya dihasilkan dari Camry Hybrid AVV50

Eh, apa ni? Bila masa pula Toyota 86 ada versi empat pintu? Rileks tuan-tuan, macam biasa ini adalah salah satu projek Nihon Automotive Technology School (NATS) jurusan Customize yang di bawa ke Tokyo Auto Salon (TAS). “Toyota 86 empat-pintu” yang anda lihat ini sebenarnya adalah Toyota Camry Hybrid dari generasi AVV50, yang dikacuk dengan muka dan belakang Toyota 86.

Projek ini diberi nama NATS LS86, di mana LS bermaksud Livability Sports; mungkin konsepnya ialah sebuah kereta sport yang boleh digunakan secara praktikal setiap hari. Pelajar-pelajar NATS ini telah mengacuk komponen-komponen sebenar dari Toyota 86 seperti lampu hadapan dan bampar. Manakala bonet hadapan juga dibentuk seperti bonet 86 sebenar dan ia tidak kelihatan janggal dengan badan sedan empat-pintu Camry.

Begitu juga pada bahagian belakang, keseluruhan penutup but, spoiler, lampu dan juga bampar bersama diffuser belakang, dan juga tip ekzos berkembar semuanya ‘dikahwinkan’ pada panel asal Camry berkenaan.

TAS2020: Toyota 86 empat-pintu NATS LS86 yang sebenarnya dihasilkan dari Camry Hybrid AVV50

Pada bahagian kabin pula, hampir sebahagian besar komponen Camry masih dikekalkan kecuali tempat duduk hadapan telah ditukar dengan sepasang tempat duduk bucket Recaro. Dan untuk menampakkan lagi ini adalah sebuah 86 sedan yang real, mereka telah menggantikan roda stereng Camry kepada roda stereng Toyota 86 Gazoo Racing.

Untuk bahagian mekanikal, tiada ubahsuai berat dilakukan. Ia masih Camry Hybrid pacuan hadapan yang dijana oleh enjin kitaran Atkinson 2AR-FE 2.5 liter empat-silinder, bersama sistem Hybrid Synergy Drive yang menghasilkan kuasa keseluruhan 200 PS.

Untuk pengetahuan anda, projek-projek pelajar NATS ini akan dimulakan pada bulan Julai (kursus asas bermula bulan April dan berakhir pada Jun) dan mereka mempunyai masa selama setengah tahun sebelum TAS berlangsung pada Januari tahun berikutnya.

TAS2020: Toyota 86 empat-pintu NATS LS86 yang sebenarnya dihasilkan dari Camry Hybrid AVV50

Selepas dipamerkan di TAS, kenderaan ini akan menjalani ujian yang diselia oleh jabatan pengangkutan jalan negara berkenaan. Setelah diluluskan untuk digunakan secara sah di atas jalan raya, pelajar-pelajar berkenaan perlu mengujinya pada jalan raya sebenar yang digelar “Test Run Caravan”. Lengkap kesemua proses ini, barulah mereka diiktiraf lulus dan boleh menamatkan pengajian di NATS.

Kami juga rasa pelajar-pelajar ini turut diajar untuk bekerjasama dengan pengeluar-pengeluar kenderaan – terdapat pelekat ‘Toyota Corolla Chiba’ iaitu salah satu pengedar rasmi Toyota di Jepun pada kereta ini, menandakan mereka mendapat sokongan dari pihak berkenaan bagi mendapatkan alat-alat ganti 86 yang bukannya murah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required